El GOB Mallorca ha considerat un «avanç important» la nova normativa per a prevenir abocaments de pèl·lets de plàstic, aprovada en el Parlament Europeu aquest dijous, i ha demanat un «compromís ferm» als Estats membres.
Des de l'organització ecologista han explicat que l'aprovació d'aquesta regulació suposa un «pas cap endavant» en la lluita contra la contaminació per microplàstics. En concret, han valorat positivament unes certes qüestions de la normativa, com la inclusió de plans de gestió, protocols de neteja i requisits específics per al transport i magatzematge, incloent-hi el transport marítim.
No obstant això, han apuntat, aquestes mesures «són només un primer pas», ja que per a evitar «realment» nous abocaments i la contaminació crònica que sofreixen els ecosistemes marins és necessari, a parer seu, «reduir progressivament la producció i l'ús de pèl·lets i fomentar alternatives sostenibles».
Segons el GOB, quan aquests accidents ocorren, fins i tot amb un pla de gestió, la contaminació és «greu i persistent», ja que els pèl·lets es dispersen ràpidament i són «pràcticament impossibles» de retirar completament del mitjà. Amb tot, han reclamat controls independents, transparència en la seva aplicació i el «compromís ferm» dels Estats membres per a garantir que aquesta normativa sigui «una eina efectiva» de protecció ambiental.
Cal recordar que en la nova normativa per a prevenir abocaments de pèl·lets de plàstic, l’Estat espanyol va forçar la inclusió del sector marítim en l'abast de la regulació, fet que no estava previst en la proposta inicial plantejada per la Comissió Europea.
Els legisladors signaran ara el text adoptat, que entrarà en vigor 20 dies després de la seva publicació en el Diari Oficial de la UE, encara que les seves disposicions no s'aplicaran fins dos anys després de la seva entrada en vigor i tres anys en el cas del transport marítim.
Gestió de riscos
Les noves normes s'aplicaran a tots els operadors que manipulin més de cinc tones de pèl·lets de plàstic a la UE i exigiran a les entitats que adoptin mesures específiques per a evitar pèrdues. També afectaran a tots els transportistes de la UE i de fora de la UE que utilitzin carreteres, ferrocarrils o vies navegables interiors, així com als operadors marítims que surtin o facin escala en un port d'un país de la UE. Els operadors econòmics també hauran d'establir i aplicar un pla de gestió de riscos per a cada instal·lació que manipuli grànuls de plàstic.
Pel seu costat, el transport marítim haurà de garantir que els pèl·lets de plàstic transportats per mar estiguin embalats en envasos de bona qualitat, prou resistents i degudament tancats per a suportar les condicions normals de transport, i que vagin acompanyats d'informació clara sobre la càrrega i de sol·licituds especials d’estiba.
Quan es produeixin pèrdues fortuïtes o accidentals, els operadors econòmics, els transportistes estaran obligats a informar immediatament els serveis d'emergència, a prendre totes les mesures possibles per a minimitzar les conseqüències i a prevenir nous incidents.
