Manacor: Proposen que l’actual plaça de Joan March adopti el nom de plaça d'Antònia Matamalas Prohens

S’acaben de complir dos anys de la mort de la militant feminista i fundadora del Col·lectiu de Dones de Llevant, Antònia Matamalas Prohens. Diversos col·lectius feministes han sol·licitat a l’Ajuntament de Manacor que dediqui una plaça a Matamalas.

El Col·lectiu de Dones de Llevant considera que «els noms dels carrers i places representa el que s’ha anomenat lloc de la memòria, perquè suposa mirar cap un passat present, tant des de la perspectiva didàctica com també per poder llegir la ciutat i saber què som com a comunitat. Per aquest motiu, consideram que s'han d'anar canviant per incorporar nous valors o referents.»

També destaquen que «els carrers amb nom de dones a Manacor són poc nombrosos i sovint tenen noms de dona genèrics: les comares, les bones dones, les perleres i són allunyats del centre, llocs pels quals passen poques persones.» I recorden que «el nostre Col·lectiu, com també han demanat reiteradament altres entitats com l'Assemblea Antipatriarcal de Manacor, voldríem que un carrer o plaça dugués el nom d'Antònia Matamalas Prohens.»

Les raons

Les raons esgrimides pel Col·lectiu són: «en primer lloc, per la necessària coherència entre la retòrica sobre igualtat entre dones i homes, i el seu reflex a les vies públiques. També pel que ha representat per Manacor la figura de l'activista i feminista Antònia Matamalas ja que, des que va tornar a Manacor el 2005 va començar un camí de defensa incansable pels drets de les dones i els valors de l'humanisme.

Ella va fundar el 2008 el Col·lectiu de Dones de Llevant que durant aquests 18 anys ha posat la presència de les dones i el feminisme dins el debat públic de la ciutat, i va fer dels carrers un espai d'acció social i política. Amb il·lusió, feina i perseverança va aconseguir que el feminisme arribàs als distints centres educatius de Manacor i va fer del valor públic de la cultura, en totes les seves expressions, un dels motius centrals de la seva vida. La seva influència ha estat tan rellevant que el seu nom va lligat al naixement d'altres grups feministes, de reivindicacions globals a favor dels drets humans i per aconseguir una millor ciutat. Sense ella moltes dones i homes no haurien vist reconegudes les seves creacions artístiques.»

La proposta

La proposta és que «l'actual plaça Joan March, sigui a partir d'ara la Plaça Antònia Matamalas Prohens» i els motius que addueixen són diversos: «el nom i la figura de Joan March, home financer de Santa Margalida, no representa cap valor d'origen popular ni és present a la memòria tradicional de Manacor; El nom de Joan March, vinculat al règim predemocràtic, ha estat eliminat a altres ciutats, com Palma, la nostra capital, perquè s'ha considerat que no tenia mèrits d'ordre cívic suficients; es tracta d'un indret molt a prop del carrer de naixement d'Antònia Matamalas, una figura que sí que és exemplar i que ha demostrat mèrits més que suficients per ser tinguda en compte».