Setmanari d'informació local - 138 anys

El GOB obre la votació dels premis Alzina i Ciment 2020

El Grup Balear d'Ornitologia (GOB) reconeix anualment amb els premis Alzina i Ciment aquelles persones, organitzacions o institucions que han destacat per la seva aportació positiva o negativa al medi ambient.

L'any passat, 2019, el Premi Alzina se'l varen endur el Consorci de Recuperació de la Fauna de les Illes Balears (Cofib), la Plataforma Antiautopistes i el col·lectiu Son Espanyolet Residencial. Si les tres iniciatives esmentades varen ser premiades per la seva aportació positiva a l'entorn; Aena, l'Autoritat Portuària de les Balears i Alzina Living varen ser agraciats amb el Premi Ciment per la seva aportació negativa al medi ambient.

Enguany, el GOB acaba d'obrir les votacions i els candidats són:

Alzines

  • Associació de Veïnats de Santa Pagesa

Des de fa uns anys, aquesta associació de veïnats de Palma organitza la Diada del Medi Ambient del Carrer Blanquerna, un espai de trobada d'entitats, associacions, col·lectius i institucions per augmentar la consciència social ecologista al centre de la ciutat.

  • Documental 'Destrucció creativa d'una ciutat'

El director mallorquí Carles Bover, guanyador d'un Goya, ha volgut documentar, a través d'aquest film, els problemes de la gentrificació i la identitat urbana d'una ciutat com Palma, completament abocada al turisme i ho fa a través de les veus de quatre dones.

  • Mercat Ecològic de Palma

El Mercat va néixer el 2010, per l'impuls de l'Associació Lligams, Associació de Varietats Locals i APAEMA. Gràcies a això, cada dimarts i dissabte, des de fa 10 anys, l'agricultura ecològica i de proximitat té un espai de venda directa al centre de Palma, a la plaça del Bisbe Berenguer Palou.

  • Plataforma contra l'ampliació de l'Aeroport

La feina de la plataforma ha aconseguit destapar els plans d'Aena i Enaire per ampliar encara més la capacitat operativa de l'aeroport de Son Sant Joan. A més, s'ha aconseguit posicionar el Govern de les Illes Balears en contra d'aquesta operació, i ha duit a l'opinió pública el debat, urgent, de la necessitat de redimensionar l'aeroport en el context futur del canvi climàtic.

  • Plataforma Parc Natural de Ponent

La Plataforma veïnal demana la creació d'un espai protegit a l'àrea muntanyosa de Ponent de Palma, a la Serra de na Burguesa, sotmesa a una fortíssima pressió urbanística. La seva campanya ha servit per salvar, de moment, la zona de Son Puigdorfila, que estava amenaçada per una nova urbanització i centre comercial.

  • Reviure Tofla

La plataforma s'ha constituït per a denunciar i actuar contra la continuïtat de l'explotació de la pedrera de Can Negret, a Lloseta, que està destruint sense remei la serra de Bellveure i la finca de Tofla, entre Lloseta i Alaró. Les denúncies de Reviure Tofla tornen a posar de relleu la problemàtica de l'explotació de pedreres a Mallorca, que estan consumint espais de rellevància ambiental valuosíssims.

Ciments

  • Aena

Aquesta empresa publicoprivada que gestiona els aeroports de l’Estat ara mateix té damunt de la taula diversos projectes que pretenen incrementar l’operativitat de vols i per tant l’increment de passatgers a l’aeroport de Palma. Tot això, amb una planificació que no té en compte en absolut ni la saturació de l’illa ni la greu situació d’emergència climàtica que té en la indústria de l’aviació un dels màxims responsables.

  • Conselleria de Turisme i Model Econòmic del Govern de les Illes Balears

No només ha estat incapaç de plantejar un model de turisme alternatiu i necessari des dels punts de vista social i ecològic, sinó que amb la crisi sobrevinguda de la Covid-19, reforça la vella aposta de més turisme i més construcció, a través del nefast decret llei 8/2020 de "Mesures urgents", que permet l'ampliació de fins a un 15% a hotels i facilita l'activitat urbanística fora de planificació.

  • Departament de Carreteres del Consell de Mallorca

El Consell de Mallorca, a través del seu departament de Carreteres, segueix amb la mateixa política que ja és habitual de grans obres de consum de territori i foment del cotxe i urbanització: ronda Nord d'Inca, autopista de Campos, enllaços diversos a l'autopista d'Inca, etc., i segueix sense plantejar-se un horitzó immediat de canvi de model de carreteres i mobilitat, que passi necessàriament per la derogació del Pla de Carreteres vigent.

  • Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori

La DGRRHH ha emprès algunes "neteges" de torrents que ha suposat una devastació total de la vegetació de ribera. El torrent de na Llebrona, el de na Borges, o més recentment els casos de Menorca, són exemples d'aquesta mala praxis, incomprensible i destrossa per a la conservació dels ecosistemes dels torrents, sovint protegits.

  • Govern de les Illes Balears

Més enllà de la conselleria de Turisme, no s'aprecia tampoc en el conjunt del Govern una voluntat manifesta i decidida per atendre l'emergència climàtica, que reverteix en una emergència social, que el mateix consell de govern va aprovar. De moment, més enllà d'una retòrica buida i una mínima escenificació, els plans de contingència climàtica pels propers 20 anys són inexistents.

  • Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i Ministeri per a la Transició Ecològica

Ambdós ministeris no estan abordant convenientment la problemàtica de les captures accidentals d’aus marines en arts de pesca. El virot petit (catalogat en perill d'extinció a nivell espanyol) i la població balear de virot gros (catalogat vulnerable a nivell espanyol) tenen previsió d'extinció si no es minva el grau de mortalitat actual.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.