El Departament de Turisme i Esports del Consell de Mallorca comptarà en 2021 amb un pressupost de 16,6 milions d'euros per a gestionar les competències en matèria d'esport basi i destinarà més de sis milions d'euros a través de la Fundació Mallorca Turisme a la promoció de l'illa com a «destí segur» per a acollir visitants l'any vinent.
Segons ha detallat la institució insular en una nota de premsa, la Direcció Insular d'Esports continuarà treballant en la promoció esportiva i invertirà 3,4 milions en nous programes i ajudes a federacions i entitats esportives.
Així, el pressupost de l'àrea d'Esports contempla d'una banda un bloc que inclou sis nous programes esportius, destinats a centres educatius i ajuntaments, i per un altre les subvencions, destinades a l'esport federat i no federat, que es mantindran respecte al període anterior.
Entre les noves línies d'ajudes que s'estan programant, s'ampliarà amb 400.000 euros la convocatòria de subvencions per a l'esport extraescolar destinada a les famílies, que se sumaran als 600.000 euros de 2020 que ja han arribat 2.400 nens i joves.
El servei de Medicina Esportiva, per part seva, dotat amb gairebé 400.000 euros, ampliarà les primeres revisions mèdiques esportives en un 30 per cent, mitjançant una reestructuració del servei.
Així mateix, es reforçaran els programes preventius en les àrees d'obesitat, osteoporosi, risc cardiovascular, prevenció de la mort sobtada, càncer de mama mitjançant un projecte de tir amb arc, esport saludable i envelliment actiu.
D'altra banda, en 2021 el Consell continuarà amb la reforma i millora del poliesportiu Sant Ferran, que en els pròxims dies presentarà la primera fase d'obres finalitzada. En l'àrea de l'hípica, el Consell de Mallorca haurà destinat 1,8 milions d'euros entre 2019 i 2021 en la millora dels hipòdroms de Palma i Manacor.
En aquest sentit, ja està adjudicat el canvi de la sorra de la pista de Son Marró i també s'estan licitant les obres per a la nova canalització d'aigua potable, que suposarà més eficiència i estalvi d'aquest recurs.
Pel que fa a Manacor, s'està tramitant un projecte de millores de les instal·lacions de més de 400.000 euros, que, entre altres actuacions, inclou la reforma de la cantina, la millora de les graderies i la reforma dels banys de l'hipòdrom.
Ajuts directes als ajuntaments
Segons han apuntat, des de la Direcció Insular d'Esports s'està gestant un segon programa d'ajudes a la reforma d'instal·lacions municipals a partir del 2021, per a continuar donant suport a la millora i actualització d'espais per a l'ús esportiu.
Al mateix temps, des de la Direcció Insular de Turisme s'han pressupostat 450.000 euros per a una convocatòria de subvencions per als ajuntaments de Mallorca per a, entre altres accions, ajudar als municipis en la realització d'un pla estratègic de turisme; crear destins intel·ligents amb ajudes d'eines TIC i pàgina web, app turística o xarxes socials; establir rutes o recorreguts secundats amb eines digitals; i reforçar la xarxa wifi pública en les zones turístiques més visitades.
Promoció turística
Pel que fa a l'àrea de turisme, la partida més destacada és la que gestionarà la Fundació Mallorca Turisme, amb 6,4 milions d'euros que es destinaran principalment a promocionar l'illa com un destí segur i preparat per a acollir visitants durant 2021.
Seguint el Pla Estratègic de Turisme 2020-2023, l'esforç promocional del pròxim any se centrarà en tres conceptes fonamentals.
A més de la seguretat, seran capitals la sostenibilitat i la qualitat. Així mateix, en totes les actuacions es tindrà en compte la col·laboració públic-privada, així com el posicionament digital de la marca Mallorca.
En aquesta línia, la promoció es farà en els mercats emissors de turistes principalment a través de fires de sectors estratègics com els esports, el luxe, la naturalesa, la gastronomia o el turisme MICE o de congressos (715.000 euros); amb publicitat i altres esdeveniments (1,5 milions); o a través de campanyes derivades de la convocatòria de comàrqueting, que suposarà una inversió d'almenys un milió d'euros.
Segons han apuntat en la nota, a aquestes actuacions en l'exterior se sumarà l'impuls als esdeveniments i iniciatives desenvolupades a l'illa a través dels patrocinis de la Fundació Mallorca Turisme, amb una inversió de 1,1 milions d'euros.
Això suposarà difondre la marca Mallorca i alhora reactivar l'economia d'empreses i entitats locals. La inversió en patrocinis de 2020, han afegit, ha permès finançar projectes tan importants com l'Atlàntida Film Fest, la Challenge Ciclista Mallorca, la producció d'Agustí Villaronga 'El ventre de la mar' o la ruta TaPalma.
A més, la marca Mallorca continuarà lligada a ser un destí ideal per a rodatges gràcies al suport de la Mallorca Film Commission a la indústria audiovisual.
En aquest sentit, el Consell manté el servei d'assessorament per a rodatges així com l'assistència a mercats internacionals, les subvencions per a esdeveniments audiovisuals i desenvolupament de projectes (250.000 euros), els patrocinis a actes del sector (200.000 euros) i els premis per a impulsar la creativitat i la producció.
En aquest cas, està previst destinar 75.000 euros als II Premis Mallorca de Cinema, 25.000 euros a una segona convocatòria de curts 'Desconfinats' i 30.000 euros a la Càtedra Turisme, Cinema i Mitjana de la UIB.
Observatori de turisme sostenible
D'altra banda, seguint la idea que la sostenibilitat ha de marcar el canvi de model turístic de Mallorca, s'han pressupostat 250.000 euros per a la posada en marxa de l'Observatori de Turisme Sostenible.
Segons han ressaltat, els Observatoris són una xarxa impulsada per l'Organització Mundial del Turisme amb l'objectiu de fer costat a la millora contínua de la sostenibilitat i col·laborar en la capacitat de recuperació del sector turístic mitjançant la vigilància sistemàtica i periòdica dels resultats i l'impacte del turisme.
Igualment, els observatoris permeten comprendre millor l'ús dels recursos en destí i fomentar la gestió responsable del turisme.
Mitjançant l'aplicació sistemàtica de tècniques de vigilància, avaluació i gestió de la informació, la xarxa proporciona instruments clau per a enfortir la capacitat institucional als encarregats de gestionar i planificar el turisme en els diferents destins.