Més per Menorca (MxM) ha volgut aclarir aquest dissabte unes informacions publicades a la premsa d'Eivissa en què es dóna per fet que els doblers aconseguits per transport públic als pressupostos de la CAIB per a 2021, per via d'esmena de Més per Menorca, són «una mena de bestreta dels doblers que han d'arribar a les arques autonòmiques des del Govern central per pal·liar la caiguda d'ingressos de les comunitats autònomes durant 2020».
Sobre aquesta possibilitat, el portaveu de Més per Menorca, Josep Castells, ha aclarit que els diners aconseguits via esmena «són totalment independents dels que puguin arribar de Madrid». Segons ha explicat, el reial decret llei 22/2020 de 16 de juny va establir la creació d'un Fons Covid-19 d'un import total de 16.000 milions d'euros a repartir entre les diverses comunitats autònomes. En aquest paquet, hi ha 218 milions d'euros per a les Illes Balears per compensar la disminució d'ingressos. El criteri del transport públic, entre molts d'altres, serveix per calcular aquests 218 milions d'euros, però «no recull l'obligació que la comunitat autònoma dediqui una part determinada d'aquest import a transport públic, sinó que diu expressament que es tracta de recursos no condicionats». Per tant, en paraules de Castells, «el Govern de les Illes Balears podria dedicar 218 milions d'euros o 0 euros al transport públic. El decret llei no l'obliga a cap quantitat determinada».
D'altra banda, un altre «element de confusió» és que el Govern va aprovar recentment un decret llei per establir un mètode de càlcul per tal d'indemnitzar els concessionaris de línies de transport públic de les pèrdues ocasionades per la Covid-19. Aquestes indemnitzacions hauran de ser pagades per les administracions licitadores de les concessions, és a dir els diversos consells insulars (i el Govern en el cas de les concessions de Mallorca). Al contrari del que han publicat alguns mitjans de comunicació d'Eivissa, aquest decret llei no inclou cap obligació a la comunitat autònoma per fer-se càrrec de les indemnitzacions que hauran de pagar els consells insulars. Sobre aquest tema Castells ha afirmat: «Es diu que el conseller Marc Pons es va comprometre a assumir certes quantitats. Això nosaltres no ho sabem. El que si sabem és que no hi existeix ni cap conveni, ni cap norma que contingui l'obligació legal de fer-ho».
En resum, segons el partit, ni el reial decret llei de l'Estat ni el decret llei del Govern implica «cap obligació pressupostària del Govern envers els consells insulars per finançar les despeses extres en transport públic que els hagi provocat la crisi de la Covid-19». Per tant, les esmenes presentades per Més per Menorca i incorporades aquesta setmana al Pressupost de la CAIB per a 2021 són molt positives pels Consells de Menorca, d'Eivissa i de Formentera «perquè ara sí que hi ha una obligació legal de transferir aquests fons als consells per dedicar-lo a compensar les pèrdues que els hagi provocat la Covid en matèria de transport públic o a altres inversions que vulguin fer en aquesta matèria», ha dit Castells.
Segons el partit menorquinista, «no hi ha dubte que el Partit Popular ha volgut diluir la importància d'aquest assoliment» donant per fet que els doblers que s'ha aconseguit consignar als pressuposts a favor dels consells haguessin arribat igualment per una altra via i això, segons el portaveu de Més per Menorca «és una suposició sense cap base ni legal, ni normativa, ni tan sols escrita».
El repartiment dels doblers que arribin de Madrid per compensar la reducció d'ingressos de la CAIB haurà de ser objecte de negociació dins el Govern i entre el Govern i els consells insulars i, si és el cas, s'afegiran als que s'han aconseguit via esmena. Ara per ara, no hi ha cap garantia que, fruit d'aquesta negociació, arribi una quantitat determinada per a cada consell en matèria de transport públic. «Tot el que faci referència a aquest repartiment són simples especulacions. Per començar, aquest ingrés provinent de l'Estat ni tan sols figura en els pressupostos de les Illes Balears. En canvi, el que és ben real i efectiu és que els consells de Menorca, Eivissa i Formentera disposaran de fons extra per finançar el seu transport públic i això haurà estat degut a la negociació entre Més per Menorca i el Govern per donar suport als pressuposts de 2021», ha sentenciat Castells.