La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, a través del Consorci per a la Recuperació de la Fauna de les Illes Balears (COFIB), ha alliberat aquest dimarts 34 tortugues marines (Caretta caretta) nascudes aquest estiu a la platja de Can Pere Antoni (Palma).
L’acte, celebrat a les 17.00 h a la mateixa platja on es va localitzar el niu, ha comptat amb la presència de la directora general de Medi Natural i Gestió Forestal, Anna Torres; el director general de Medi Ambient de l’Ajuntament de Palma, Sebastià Pujol; així com representants del COFIB, la Fundació Palma Aquarium, el LIMIA, la Fundació Natura Parc i voluntaris que han col·laborat en la vigilància del niu i el seguiment de les cries.
Segons Anna Torres, «aquest tipus d’actuacions demostren l’eficàcia del treball coordinat entre administracions, centres de recerca i entitats de conservació, i confirmen que les Illes Balears disposen d’un sistema de resposta ben establert davant els nous casos de nidificació». La directora general ha destacat que «la consolidació d’aquests protocols permet no només millorar l’èxit reproductor de l’espècie, sinó també obtenir informació científica essencial sobre la seva biologia i adaptació al Mediterrani occidental».
El niu es va detectar a la platja de Can Pere Antoni el juliol passat i contenia 77 ous, dels quals 67 es van incubar de manera natural i 10 es van traslladar a incubadora per garantir-ne la viabilitat. Les eclosions es van produir els dies 6 i 7 de setembre, amb un resultat excepcional: 63 cries nascudes amb èxit.
D’aquestes, 39 exemplars s’han integrat en el programa «Head Starting» 2025-2026, liderat pel COFIB, d'acord amb l'estratègia nacional de l'espècie i en col·laboració amb altres comunitats autònomes. Aquest programa consisteix en la cria de les tortugues en un medi controlat durant 10 a 12 mesos, amb alimentació i condicions que simulen els canvis naturals que experimentarien a la natura. L’objectiu és augmentar les possibilitats de supervivència un cop retornades a la mar, així com millorar el coneixement científic de les primeres fases de vida de l’espècie. Les cries s’han distribuït entre sis centres de recerca i conservació marina: LIMIA, CRAM (Catalunya), Fundació Palma Aquarium, Centre de Visitants del Parc Nacional de Cabrera i els aquaris de Sevilla i Gijón.
Avui, les 34 tortugues restants, ja completament desenvolupades, han estat retornades a la mar a la seva platja natal en un acte obert al públic que ha reunit institucions, entitats i ciutadania.
La Caretta caretta és una espècie catalogada com a vulnerable al Catàleg espanyol d’espècies amenaçades. Tot i que sol reproduir-se al Mediterrani oriental, només a principis del segle XXI ha començat a niar al Mediterrani occidental, probablement a causa de l’increment de la temperatura del mar.
