Setmanari d'informació local - 140 anys

Jornada 'Dona i construcció nacional' a Palma

72874

Una nova jornada de Dones dels Països Catalans arriba a Palma. Serà el 28 i 29 de novembre. El primer objectiu és «visibilitzar i conèixer les dones que ens han precedit, algunes d’elles beguines, dones que no estaven sota cap jerarquia parental o eclesiàstica». Dones instruïdes, que ensenyaren a llegir i a escriure altres dones, que fundaren un centre educatiu i que escriviren en català. Actualitzarem la informació amb les darreres investigacions fetes. També coneixerem alguns dels llocs de Palma on desenvoluparen la seva activitat.

El segon objectiu és «posar en comú com construïm la nació que somiam completa i fer-ho en un cercle de diàleg» amb la participació de totes les assistents a la Jornada. També amb algunes dones que treballen a entitats presents a tots els PPCC i amb dones que, amb la seva activitat, construeixen nació des del món cultural, social o polític.

Programa

28 de novembre

16.15 h Punt de trobada davant el Portal del Mirador. Catedral de Palma.

16.30h-17.15 h Visita a l’exposició Dones al món cristià. Museu d’art sacre de Mallorca.

17.30h A Can Alcover. Seu de l’OCB. Palma. Presentació del Projecte 2025-2026 del Col·lectiu Dones dels PPCC i de la jornada Dona i construcció nacional a càrrec de Maria Antònia Font.

17.45h-18.45 h Elisabet Cifre (1467-1542). Pensament polític i vida espiritual d’una beguina mallorquina. Helena Casas Perpinyà, investigadora i membre del Grup de Recerca de les Dones DUODA de la Universitat de Barcelona. N’Elisabet Cifre fou una beguina, profetessa, mística i taumaturga mallorquina. Autora de les seves pròpies confessions, escrites entre el 1485 i el 1500, va exercir de mediadora política i de consellera espiritual. Va teixir una vasta xarxa de relacions femenines i l'any 1510 va fundar La Casa de la Criança, la institució d'educació femenina més important de l'Època Moderna a Mallorca.

18.45 a 19.00 h Descans. Can Alcover disposa d’un cafeteria i d’un jardí a la mateixa seu.

19.00h a les 20.30 h Construcció Nacional 1a part. Modera Fàtima Anglada. Cercle de conversa i de diàleg amb les assistents i amb dones que hagin participat i/o participin en projectes de construcció nacional. Confirmem l’assistència na Lena Serra, vicepresidenta de l’OCB que ens parlarà de la Federació Llull. na Magda González i Crespí, gestora cultural, fundadora de l’Orquestra de Joves intèrprets dels PPCC; na Rosa Calafat, professora de la UIB parlarà de la Xarxa Vives; na Francisca Grimalt, vicepresidenta de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca; na Marina Garcies de la Plataforma per la Llengua; n’Aina Vidal, periodista, treballa a l’Ara Balears; na Júlia Ojeda, professora i investigadora; n’Esperança Marí, filòloga, escriptora i exdiputada del Parlament de les Illes Balears; na Carme Garcia, del Principat de Catalunya, ha estat regidora i diputada al Congrés; na Caterina Canyelles del Grup Blanquerna; Laura Borràs, XVI Presidenta del Parlament de Catalunya i Presidenta de la Fundació Fundem la República; Clara Palau, secretària de l’Associació Nativitat Yarza; Iolanda Segura, portaveu del sindicat USTEC... El diàleg serà obert a totes les persones que assistiran a la Jornada i vulguin participar d’aquest cercle de conversa.

20.30h a 21.00 h Dona i Arxiu. Experiència teatralitzada partir de la recerca i la troballa de la vida de dones als Arxius, com les Germanes Llissana, amb sentència de mort del 1752 i la jueva mallorquina Caterina Tarongí Tarongí (1646 – 1691) i Maria Verger i Ventayol (1892-1983) una cremada i altre acusada de cremar-ho tot. Tot això amb BeTaTeatre, amb guió i direcció de Fàtima Anglada, la veu de Raquel de Manuel Mur i el corpus de Paola Cibin.

29 de novembre

9.30 -10.30 h Visita guiada al Convent de Santa Magdalena de Palma. La farà Gabriel Carrió. Historiador i investigador. Ens trobarem davant la porta del Convent. Plaça de Santa Magdalena, 2. Situada prop de la Costa que puja a la Sang i a l’Hospital General (Les assistents farem un donatiu per la visita).

11.00h a 12.00 h Can Alcover Palma. La xarxa mística. La influència femenina més enllà del convent. Amb na Rosa Planas, investigadora i doctora en filologia i filosofia per la Universitat de les Illes Balears. Ha investigat la vida i obra de Margalida Beneta Mas, nascuda a Valldemossa en 1649 i morta a Palma el 1700, és reconeguda com la primera escriptora mallorquina en llengua catalana, una de les poques dones que, en el segle XVII, es va atrevir a escriure i deixar testimoniatge en la seva pròpia llengua en un context religiós i polític on la cultura catalana ja patia persecucions i prohibicions.

12.00 a les 13.30 h Construcció Nacional 2a part Cercle de Conversa i de Diàleg. Continuació del dia anterior

13.30-14.30 h De camí cap al restaurant passarem per la Casa de la Criança i el Monestir de Santa Clara.

14.30 h DINAR a un Restaurant de Palma.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.