Setmanari d'informació local - 140 anys

L’Ajuntament d’Esporles actualitza i incrementa en més d’un 200% la taxa d’ocupació de via pública amb taules i cadires

73212

L’Ajuntament d’Esporles ha aprovat la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació del domini públic amb taules, cadires i altres elements vinculats a l’activitat de restauració. La nova regulació actualitza una taxa que havia quedat desfasada (any 2005) i que passarà de 9,50 € m²/any a 30 € m²/any, la qual cosa suposa un increment del 215,79%.

Aquesta actualització s’ha treballat amb el consens del sector de la restauració segons l’Ajuntament d’Esporles, amb qui s’han compartit les dades de l’informe tècnic i la justificació econòmica de la mesura. L’objectiu és garantir una ordenació equitativa, transparent i sostenible de l’ús de l’espai públic, que contribueixi també a la viabilitat del teixit empresarial local.

Una planificació de reordenació de les terrasses 2025–2026

Paral·lelament, l’Ajuntament impulsa una planificació integral de reordenació de terrasses per als anys 2025 i 2026 amb quatre eixos de feina:

- Nova norma dinàmica d’ocupació de via pública per garantir l’accessibilitat. La prioritat és el compliment del Decret 110/2010 sobre accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques. La norma serà dinàmica, adaptant l’espai de terrassa a les circumstàncies reals de cada dia. Per posar dos exemples enara pendents d’estudi:

Mercat setmanal al Passeig o Jardinet: les terrasses hauran de recular per assegurar l’accessibilitat. En no haver-hi mercat, podran ocupar més espai.

Carrer Coliseu: quan comerços no vinculats a la restauració (perruqueria, joieria, etc.) estiguin oberts, els bars no podran posar taules davant les seves façanes. Quan aquests comerços estiguin tancats, sí es podrà aprofitar l’espai.

Altres elements que disposarà l’ordenança: Prohibició de tancaments fixes, com fins ara i l’obligació de retirar la terrassa fora de l’horari d’obertura dels establiments, com contempla la norma actual.

Començant al carrer Coliseu: reorganització immediata

Ja s’ha iniciat la feina al carrer Coliseu, on en breu es publicarà un decret de batlia per aplicar la norma dinàmica. Aquest decret estableix:

- Un carril per a vianants, lliure de qualsevol obstacle i garantit segons els criteris d’accessibilitat.

- L’espai davant habitatges i locals ha de quedar lliure en horari comercial.

- Es delimitarà l’espai al paviment amb marques de pintura i s’hi afegirà una petita rampa d’accés per facilitar la mobilitat.

- No es permet la presència de cap taula, cadira ni element de barrera fora de l’horari d’obertura del restaurant.

- Es garanteix l’accés dels residents i el pas dels serveis municipals.

- La Policia Local iniciarà una campanya informativa i de control del compliment.

- Revisió del compliment real de les ocupacions

Es revisarà que les terrasses siguin coherents amb la superfície autoritzada i realment pagada, ajustant els casos d’incompliment.

  • Estudi sobre la limitació de noves terrasses

S’iniciarà un procés participat per valorar la no autorització de noves terrasses per a futurs establiments als espais: Passeig, Coliseu i Jardinet

Fins que no es resolgui, es plantejarà una suspensió temporal de noves llicències.

  • Aprovació d’una nova ordenança municipal de terrasses

El pla culminarà amb una ordenança integral que regularà totes les condicions d’autorització d’ocupació de via pública. Es redactarà amb la participació del sector de la restauració i de la ciutadania.

Compromís amb l’accessibilitat, l’activitat econòmica i l’equilibri de l’espai públic.

Amb aquesta mesura fiscal i el nou pla de reordenació, l’Ajuntament d’Esporles «reafirma el seu compromís en cercar el màxim equilibri per: la mobilitat i l’accessibilitat universal, la convivència entre veïnat, vianants i activitat econòmica, la transparència en l’ús del domini públic i la sostenibilitat i viabilitat del teixit empresarial local».

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.