Setmanari d'informació local - 139 anys

La temporada tanca amb una ocupació del 89,4%

Satisfacció generalitzada entre empresaris i patronal del sector turístic de Sóller en un estiu on els hotels han rebut un 6% més de visitants que l’any anterior a la pandèmia

El sector hoteler de Sóller tanca la temporada turística d’enguany amb un somriure a la boca i espera que l’any que ve es mantingui el ritme després d’una pandèmia que ha quedat com un amarg record. En aquest reportatge parlam amb Lluís Rullan, president de l’Associació Hotelera de Sóller; Catalina Pomar, de l’Hotel Miramar del Port; i Llum Castanyer, de l’agroturisme Ca’n Quatre, per a què ens donin les claus d’una activitat que recupera pols després de la brusca aturada de la Covid el 2020. Malgrat les bones notícies quant a fluxe de visitants, els entrevistats veuen com una taca negativa les pujades de la inflació i, també, d’uns lloguers que fan que els treballadors no puguin trobar un pis on residir.

Xifres
Quant a les xifres, el percentatge d’activitat dels hotels ha assolit un 89,4% aquesta temporada (de juny a octubre), un 6% més que el 2019, el darrer any abans de la pandèmia. A més, l’ocupació del mes d’octubre d’enguany ha estat del 81,23%, un escàs 1% més que l’any passat. Per una altra banda, si comparam per mesos, tant juny com juliol de 2022 superen el 90% de l’aforament amb un 90,72% i un 90,25%, respectivament. Mentre que als mateixos mesos de 2019 el percentatge d’ocupació fou de 83,3 i de 82,7. Com és freqüent, els mesos més forts d’enguany han estat l’agost i el setembre, que han assolit un aforament de 86,09 i 91,4 respectivament.
Lluís Rullan atén aquest setmanari i valora que «la temporada, en línies generals, ha estat similar a una temporada d’abans de la pandèmia. Cert és que el juliol i l’agost varen anar un poc per damunt, però el febrer i març varen anar per davall de l’habitual», explica.
«El creixement del número de turistes que arriben aquí no significa que hi hagi més ocupació hotelera perquè les plages són les que són». En referència a si aquest fenomen afecta al turisme tradicional, Rullan explica que «això afecta a l’ocupació hotelera ja que tots jugam al mateix mercat... Hi ha molt de lloguer vacacional irregular. Això és una de les coses que hem demanat a les administracions que vigilin. No és feina nostra controlar-ho». Sobre la procedència dels turistes que trien Sóller per passar les seves vacances, el president de la patronal comenta que «majoritàriament són d’Europa, però va per temporades dins el mateix any. A principi i final d’any venen alemanys per fer senderisme, així com entre finals de maig i juny venen més anglesos, escandinaus, francesos. A diferència del temps de la pandèmia, nacionals n’hi ha hagut pocs, ja que Sóller és de les zones de Mallorca on el preu de l’habitació és més alt. Hi ha hagut un gran increment de nord-americans i per l’any que ve s’espera que s’incrementin encara més el número de visitants gràcies als vols directes. Hi ha una cosa que ens ha sorprès: Mallorca és la segona destinació triada pels nord-americans per celebrar noces fora del seu país».

Hotels
Catalina Pomar, gerent de l’Hotel Miramar del Port, comenta que «la temporada ha anat súper bé. Hem tingut molta gent i ha estat molt bona. Crec que haurem millorat els ingressos en relació amb l’any passat devers un 10 o 15%, però esperam que ens calculin els beneficis totals perquè els preus del cost dels productes i la matèria primera han pujat, també». «A nivell de Sóller tothom està molt content amb la temporada. Una altra cosa positiva és que la temporada s’ha allargat i això també ens beneficia», diu.
Si hi ha hagut un problema ha estat la dificultat tant d’hotels com del sector de l’oferta complementària de trobar mà d’obra. Així ho confirma Llum Castanyer de l’agroturisme Ca’n Quatre: «Hem patit molts de problemes per trobar personal per atendre la demanda. Aquest ha estat el gran problema. L’hem solucionat posant ofertes de feina, agafant perfils que estaven disponibles, hem ensenyat a molta gent perquè els treballadors més professionals són els més difícils de trobar. Des de l’Administració estam molt demonitzats. Es xerra del nostre sector que explota, que no reparteix la seva riquesa, i

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.