Setmanari d'informació local - 139 anys

Entorn sociocultural

Bon dia estimats sinediòlegs! Després de dos mesos de vacances aprofitats per tothom espero que al màxim, comença el curs 2009/2010 amb energies renovades. Una nova passa en el devanir acadèmic pels que estudien, un repte docent pels ensenyants i una criba més per mares i pares que han d'apurar el bagatge de guiar infants, tasca sobre la que alguns manuals i persones parlam, però que ofereix panorames sobre els quals només l'experiència personal n'és docta. I amb l'inici d'aquest curs, els docents treballam la part més important de la nostra feina: L'adaptació dels nivells curriculars a les capacitats dels nostres alumnes i el joc d'aquestes capacitats amb les influències externes que es prediquen de l'entorn sociocultural allà on s'ubica el centre escolar. No estaria bé parlar de classes socials, és clar que la teoria marxista es podria donar per superada, o no. Senzillament canviam el nom de classes per nivell sociocultural i sembla que la cosa canviï, tot i que segueix igual, però formulat més diplomàticament. Queda per clarificar la qüestió de la definitivitat entre influència en el subjecte entre herència i medi, i també serem diplomàtics deixant una via oberta a l'estudi de les circumstàncies particulars. Quan un equip docent redacta un Projecte Educatiu de Centre i realitza un estudi de l'entorn sociocultural es basa en una simbiosi dels microsistema i mesosistema de la teoria ecològica d'Albert Bandura, allà on la persona anava rebent influxes de forma progressiva dels entorns allà on s'anava socialitzant a mesura que madurava. Després cal tenir en compte que determinats individus d'una comunitat tenen carisma i poder legítim per exercir també una influència recíproca per modificar l'entorn, és a dir: amb capacitat transformacional del propi entorn. Unidireccionalitat i bidireccionalitat, operativitat activa i passiva. Sectors de treball, nivell d'estudis de les famílies, trajectòria cultural a la comunitat. L'estudi significatiu per mostres representatives dels diferents grups que integren la comunitat i la seva descripció componen l'estudi de l'entorn sociocultural. Pista que constatam amb els indicis que ens donen les assistències de visites de famílies i el nivell de preocupació per l'alumnat, així com el concepte que tenen de l'escola, i de si cooperen activament tant amb els professorat com amb els infants a casa en la resolució de problemes i en el seu seguiment acadèmic. L'entorn sociocultural és tan important com reconèixer que si aquest està implicat en el fenomen educatiu, molts de casos crítics tenen una resolució feliç perquè reben les ajudes i recursos adequats.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.