Setmanari d'informació local - 138 anys

El Govern obre el procés per dotar Palma d'un nou pla de millora de qualitat de l'aire

9604
Imatge de la ciutat de Palma. | Arxiu

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha iniciat el procés per dotar Palma d'un nou pla de millora de la qualitat de l'aire, ja que les últimes mesures preses a les estacions de control han indicat que, encara que no se superen els mínims de protecció de la salut de diòxid de nitrogen (40 micrograms de NO2 per metre cúbic), s'està molt a prop.

En aquest sentit, la Conselleria ha assenyalat que els valors en 2016 es varen situar en els 37 micrograms de mitjana. Per tant, si ben legalment no existeix l'obligació de modificar el pla actual, s'ha decidit abordar l'elaboració d'un de nou.

Així doncs, des del Govern han indicat que el ple de l'Ajuntament de Palma va aprovar el juny passat instar a la institució autonòmica a valorar, conjuntament amb el Consell insular, un nou pla. A més, també s'han rebut peticions d'algunes entitats socials.

Per això, el passat 8 de febrer, en la Comissió de Seguiment del Pla de Qualitat de l'Aire, en la qual estan integrades les tres institucions, es va acordar obrir el procés per redactar el nou pla.

Per abordar aquest nou pla, a més de les aportacions que facin les tres institucions, s'obrirà un termini de participació ciutadana perquè es puguin presentar propostes, des del 12 d'abril fins al 8 de maig que es pot consultar en www.caib.es/sites/participacio/ca/consulta_pravia_a_lelaboracia_de_normativa/.

La situació

La principal font de contaminants, ha explicat la Conselleria, és el tràfic, especialment a Palma, on hi ha una major concentració de vehicles privats.

En ocasions, es depèn de l'embranzida del vent en general per netejar l'aire, la qual cosa significa que en moments de menys vent es nota que la contaminació no es dissipa.

L'any 2006 es va superar per primera vegada el valor límit anual de protecció en la població per la concentració de diòxid de nitrogen (NO2) a Palma, mentre que el primer pla d'aquest tipus es va aprovar en 2008.

En 2010 i 2011, es va superar també el valor límit de protecció a la salut per aquest contaminant, raó per la qual es va elaborar el segon pla. A partir de 2012, la concentració mitjana anual de NO2 en l'estació de Foners de Palma va començar a complir amb el valor límit, si ben aquest fet està també promogut per una meteorologia favorable i per la conjuntura econòmica.
Repunt contaminant

Durant 2015, es va produir un repunt d'aquest contaminant. Puntualment, en algunes ocasions pot haver-se superat aquest límit en algunes zones, però a l'efecte de valorar si s'està o no per sota del límit es té en compte únicament la mitjana anual.

Per tant, una vegada rebudes les propostes, s'articularà un pla que inclourà mesures que intentaran influir en la reducció del tràfic, principal contaminant. La potenciació del vehicle elèctric i del transport públic (també amb vehicles cada vegada menys contaminants), l'impuls de la mobilitat no motoritzada i reduir aparcaments, entre uns altres.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.