Setmanari d'informació local - 138 anys

El Pla de Mobilitat preveu reduir un 20% el cotxe privat i ampliar el tren

21967

El Govern ha presentat aquest dimecres el Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Balears 2019-2026 (PDSM) que, entre altres mesures, preveu reduir un 20 per cent el pes del cotxe privat en el conjunt de desplaçaments i desenvolupar el mapa ferroviari ampliant el tren fins a Alcúdia, Artà, Cala Ratjada i altres punts.

La presidenta del Govern, Francina Armengol, que ha presidit la reunió del Consell Balear de Transport, ha explicat que un dels compromisos de legislatura era treballar de manera integral la mobilitat i aquest pla s'ha elaborat amb l'esperit d'involucrar a totes les administracions.

Armengol ha destacat «el canvi de plantejament» que suposa el pla, ja que «sempre s'havia plantejat la mobilitat amb una visió d'incrementar la xarxa viària», però ara l'objectiu que es planteja és un altre: Descongestionar la xarxa viària actual a les quatre illes.

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha dit que actualment el 56 per cent dels desplaçaments a les Balears es fan en vehicle privat i que la intenció del Pla és reduir aquest percentatge fins al 36 per cent. El conseller ha dit que es tracta d'un pla global i perquè sigui factible és fonamental tenir una visió de conjunt i comptar amb la col·laboració institucional.

Així, el PDSM té com a pilars la millora del servei de transport públic i un progressiu canvi de paradigma en la mobilitat, en el qual la utilització del cotxe privat ha de perdre pes. A més de la millora del transport públic, el PDSM estableix mesures que facilitin la menor utilització del cotxe, com la creació d'aparcaments dissuasius en l'anell extern dels nuclis urbans o de carrils bus-VAO en les principals vies, entre altres, perquè sigui més ràpid anar en bus que amb cotxe privat.

D'aquesta manera, la previsió és que el pla permeti incrementar de manera molt significativa la demanda de passatgers del transport públic: passant de 61,10 milions de viatgers anuals a entre 84,4 milions i 108,7 milions.

Línies d'actuació

Així, les línies del PDSM passen per l'ampliació de la xarxa de transport públic, centrada en la millora del transport col·lectiu per carretera i la planificació del nou mapa ferroviari. En aquest sentit, cal recordar que ja està obert el concurs per a l'adjudicació de les noves concessions d'autobús a partir de 2019 a Mallorca.

Respecte a les línies ferroviàries, el PDSM dibuixa un nou mapa ferroviari que completa la xarxa. Per això, un dels objectius de la nova xarxa és resoldre la situació de congestió dels accessos a Palma i la seva àrea metropolitana.

En aquest sentit es planteja desenvolupar una línia de tren de Migjorn, de Palma a Llucmajor; el tramvia des de Palma fins a l'Aeroport, i la integració del metre a la xarxa urbana de Palma, amb l'ampliació de la línia en el Parc Bit i Son Espases, com a actuacions prioritàries.

Les línies de tren a Alcúdia, fins a Artà i Cala Ratjada o l'ampliació en una segona fase de la línia de Migjorn o el tramvia fins a Santa Ponça completaran el mapa ferroviari. D'altra banda, es preveu la creació de fins a 50 quilòmetres de carril bus-VAO en les vies amb més densitat de tràfic; aparcaments dissuasius per afavorir l'entrada als centres urbans en transport públic; la integració tarifària de totes les illes i plans de mobilitat a les ciutats.

En un altre sentit, es busca la reducció de la contaminació amb la reducció de la utilització del vehicle privat i el canvi en vehicles menys contaminants; la reducció de la sinistralitat i la millora de la connectivitat entre les illes.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.