Setmanari d'informació local - 138 anys

La Plataforma Antiautopista reclama més 'transparència' i la paralització de l'autopista de Llucmajor-Campos

30851
La Plataforma Antiautopista ha celebrat aquest dissabte una roda de premsa des de les obres de la via Llucmajor-Campos. | Plataforma Antiautopista

Després de les eleccions al Consell de Mallorca i al Parlament de les Illes Balears, la Plataforma contra l'autopista Llucmajor-Campos han volgut fer arribar aquest dissabte a totes les forces polítiques que previsiblement formaran el nou govern «un missatge molt clar». Estructurat a través de tres punts, aquestes són les missives de l'entitat:

1- «Seguim demanant la paralització de la construcció de l'autopista Llucmajor-Campos, la qual suposa la continuació d'un model obsolet en les polítiques de mobilitat de l'illa de Mallorca, fonamentat en la construcció d'infraestructures viàries; així com iniciar les actuacions planificades al Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears (PDSMIB), aprovat al final de la legislatura passada, per tal de desenvolupar i afavorir el transport públic col·lectiu».

Segons la Plataforma, «els arguments per dur endavant l'autopista Llucmajor-Campos manquen de consistència i objectivitat: l'elevada sinistralitat ha resultat no ser de les de major magnitud de l'illa segons les dades de la DGT, la seguretat de la carretera actual ha millorat substancialment amb actuacions com la limitació de velocitat, els problemes d'accessibilitat de les finques a la carretera es resoldria amb actuacions de molt menor impacte i, en resum, no s'han cercat altres alternatives (per exemple carrils 2+1) que sí que es plantegen en el PDSM per a vies similars».

Segons han expressat, les conseqüències de la construcció d'aquesta via de gran cabuda «són molt greus i irreversibles: destrucció de territori i zones agrícoles, i de patrimoni cultural com l'Avenc de Son Muletó. A més, suposa continuar amb el model de mobilitat basat en grans infraestructures i vies ràpides i l'increment de l'ús del cotxe privat que ja ha fet de la ciutat de Mallorca una de les més saturades d'Espanya. Suposa també l'augment del preu del lloguer i de la venda d'habitatges a Campos, de la pressió urbanística i turística a les zones de Campos, Santanyí, etc».

En aquest sentit també han considerat que la despesa en diners públics és molt elevada i que sobretot, no és la solució al problema del gran nombre de cotxes a l'illa de Mallorca, ans al contrari. Finalment, han exigit «la modificació urgent del Pla Director Sectorial de Carreteres de Mallorca (PDSCM, aprovat el 2009) i que aquest es supediti al PDSMIB. Sota les seves directrius, seria lògic eliminar del PDSCM totes les actuacions planificades dirigides a fer créixer la xarxa viària de l'illa (rondes, variants, desdoblaments, circumval·lacions, etc.). Així mateix, també exigim la modificació del PTM (Pla Territorial de Mallorca) perquè, entre altres qüestions territorials, elimini aquestes actuacions viàries».

2- «Els partits que presumiblement arribaran a un acord de governabilitat tant al govern del Consell de Mallorca com de les Illes Balears (PSIB-PSOE, MÉS per Mallorca i UNIDES PODEM), durant tota la campanya electoral, han reiterat que els dos punts bàsics de les seves polítiques eren la mobilitat i l'habitatge (ambdós lligats)».

Tal com ha recordat la Plataforma, les propostes durant la campanya, pel que fa a mobilitat, s'han basat en no construir noves autopistes ni desdoblaments i apostar pel transport públic (tren + bus + bici). «Suposem i esperem que, en els acords de governabilitat, aquestes propostes concretes siguin una prioritat i que la política de mobilitat a Mallorca (i a la resta d'illes) deixi d'estar basada en la construcció d'infraestructures viàries», han ressenyat

En els futurs Acords de governabilitat, i d'acord amb les promeses fetes en campanya, «demanem que s'inclogui la paralització de l'autopista, la qual no té res a veure amb el model de mobilitat promès. I, a més, tal com han promès aquests tres partits, exigim que s'incloguin aquelles actuacions previstes en el PDSMIB destinades a fomentar i desenvolupar el transport públic a Mallorca, especialment el ferrocarril, totes elles reivindicades en campanya electoral».

3- «Volem transparència i participació real de la ciutadania en les polítiques que ens afecten, com és el cas de la mobilitat. La democràcia no sols s'exerceix cada quatre anys votant un partit polític, el qual després s'oblida de les seves promeses i de la gent».

Tal com ha explicat la Plataforma, «aquesta legislatura havia de ser la de la Transparència i Participació ciutadana, i no ha estat així en el cas que ens ocupa. Hem realitzat gran nombre de sol·licituds d'informació en relació a l'autopista Llucmajor-Campos que, o bé no s'han contestat o s'han contestat tard i de forma insuficient (p. ex. projecte de construcció, ús d'escòries en la construcció del ferm, finançament de l'obra, etc.). Hem demanat entrevistes amb els governants per fer saber els nostres arguments i demandes i no ens han rebut. Un dels casos més greus, ha estat la nul·la resposta de l'actual presidenta en funcions Francina Armengol davant la nostra demanda reiterada».

«Ens han mentit i ens han menyspreat, però esperem aquesta nova legislatura sigui realment oberta a la ciutadania i de transparència». Per això, demanen:

Claredat i informació en la situació actual del Conveni de carreteres pel que fa a la seva possible continuïtat, en les obres previstes i en el finançament.

Claredat en la situació real del Conveni Ferroviari amb el Ministerio de Fomento, és a dir, com ho faran per realitzar les inversions en ferrocarril que va prometre el PSIB-PSOE a la campanya electoral. El 19 de gener de 2009 es va signar el Conveni de Col·laboració entre l' Estat i la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de ferrocarril, amb una inversió de 443 milions d' euros, i sols se varen transferir 57'5 milions d'euros. A la legislatura 2012/15 aquest Conveni es va donar per extingit. El PSIB-PSOE ha promès finançament per a les obres ferroviàries.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.