Setmanari d'informació local - 138 anys

El Teatre Principal impulsa fins a 23 produccions per a la temporada 2020-2021

38729

El Teatre Principal ha modificat la seva proposta de programació per a la pròxima temporada 2020-2021 i centrarà bona part de la seva activitat en la producció pròpia i la coproducció amb companyies de les Balears. «L’ampliació d’aquestes línies de treball té com a objectiu donar tot el suport possible al sector de les arts escèniques en uns moments vertaderament incerts donada la paralització de l’activitat per mor de la pandèmia de la Covid-19», ha explicat la vicepresidenta i consellera de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística, Bel Busquets, qui ha agraït la feina feta per la direcció del teatre així com la col·laboració dels teatres municipals i les companyies.

El director del Teatre Principal, Josep R. Cerdà, ha explicat que, d’aquesta manera, s’ha resolt la darrera convocatòria de coproduccions, que rebé 40 propostes, i de produccions (que en rebé 19) amb el resultat de 23 produccions en total (18 coproduccions i 5 produccions pròpies). Totes elles s’estrenaran dins de la pròxima temporada.

Tot aquest projecte de producció, el de major magnitud en la història del teatre, ha estat possible gràcies a un acord amb l’Associació de Teatres Públics de les Illes Balears, que acolliran bona part d’aquestes noves propostes en forma de residències a les seves sales municipals i disposaran també de dues funcions a les seves programacions.

Busquets ha destacat que el Teatre Principal «podrà dur a terme aquest esforç en producció pròpia amb la mateixa partida pressupostària prevista per al 2020, només fent-hi una redistribució» i ha explicat que «part de la partida destinada a l’exhibició de programació es destinarà a la producció pròpia, que guanyarà espai dins de la programació respecte als darrers anys». L’augment de la producció pròpia estava ja contemplat dins el pla de Direcció del nou equip del teatre, però la situació d’emergència ha fet que el procés cap a aquest nou model es dugui a terme d’una manera més accelerada i proporcionant més volum a aquest concepte de producció pròpia.

Cerdà ha anunciat que el Principal farà dins de la pròxima temporada quatre produccions pròpies de teatre i dansa. Es tracta de Clitemnestra, la casa dels noms, dirigida per Agustí Villaronga, que s’havia d’estrenar el passat 27 de març i ara està prevista per setembre de 2020; Tanatologia, de Xavier Uriz, que s’estrenarà el pròxim gener; Baal-coning, espectacle de dansa i circ dirigit per Cati Carrasco, per juny de 2021; i La brigada invisible, de Rafel Gallego, amb direcció de Sergi Belbel, que arribarà a l’escenari el setembre de 2021.

Dins de l’apartat de coproduccions de teatre i dansa, la temporada arrancarà el setembre amb Reines de Shakespeare, dramatúrgia de Pau Carrió coproduïda pel Teatre Principal de Maó i la companyia menorquina La Clota. L’octubre seguirà Hexe, de Concha Vidal; el mateix octubre també s’estrenarà una nova producció de la coreògrafa mallorquina Eulàlia Bergadà, en coproducció amb el Mercat de les Flors i el Teatre Principal. Antígones, d’Aina de Cos, s’estrenarà el novembre, igual que El combat del segle, de Denise Duncan, una coproducció amb la Sala Beckett i el Centro Dramático Nacional.

Una galaxia de luciérnagas, d’Aina Tur, arribarà el desembre i és una coproducció del Principal amb el Festival Grec i El Maldà; Àvol, de Circ Bover, pujarà a l’escenari el gener de 2021; el mateix mes que arribarà Criances de Pau Bachero i La revolució de les coses petites de Jaume Miró; l’espectacle Ànima d’elisir, de Xisco Blanco, està previst per al pròxim febrer; Corcada Teatre estrenarà el març de 2021 Guia de supervivència per al desgel; Mariantònia Oliver, també el març, estrenarà La contínua revisitada.

Nua, radiografia d’un trastorn, d’Ann Perelló, també s’estrenarà el març; Unexploted bomb, d’Elena Lalucat, per maig; i Pablo López estrenarà també al maig un muntatge educatiu entorn de la música de Verdi titulat Verding. A totes aquestes coproduccions, cal afegir dos muntatges més: #Yo solo quería bailar, de Marina Fullana de la companyia Una i una, i Souvenir, de Mar Fiol i dirigida per Joan Fullana, encara sense data d’estrena.

La major part d’aquestes coproduccions faran residència tècnica i estrenaran a diferents teatres de Mallorca i Menorca, amb els quals el teatre Principal signarà un acord de col·laboració. Aquests teatres són el Principal de Maó, l’Auditori d’Alcúdia, el teatre d’Artà, els teatres de Calvià (Peguera i Sa Societat), el teatre de Capdepera, l’auditori de Sa Màniga, el Teatre d’Andratx i l’auditori de Porreres, el Teatre de Manacor i els teatres municipals de Palma. En total seran 10 els municipis que col·laboraran en aquesta xarxa de coproducció que té com a objectiu assegurar la mobilitat d’aquests espectacles. D’aquesta manera, amb aquest pla de xoc es garanteix que la inversió en producció que farà el Teatre Principal arribi a una gran part dels municipis de Mallorca, tot aconseguint així la dinamització de les infraestructures escèniques de tot el territori.

Pel que fa a la temporada d’òpera, també s’ha optat per un augment de títols i de la producció pròpia. Amb els canvis de dates obligats pel tancament, quedarà conformada pels següents títols: La flauta màgica de Mozart (octubre de 2020), L’Elisir d’amore de Donizetti (producció pròpia, el març de 2021), Els set pecats capitals de Kurt Weill (coproducció amb el Teatro Villamarta de Jerez, l’abril) i Il Trovatore de Verdi (maig). Les audicions per a aquests títols s’anunciaran tan aviat com sigui possible i es realitzaran en acabar l’estat de confinament. A més d’aquests títols, dues de les coproduccions teatrals que s’han acceptat per convocatòria són espectacles didàctics de gènere líric destinats a públic jove: Ànima d’elisir i Verding.

La programació s’acabarà de completar aproximadament durant el mes de maig, quan s’afegiran també la resta de propostes d’exhibició que han arribat a la convocatòria d’ofertes artístiques. Durant l’estiu es presentarà la temporada completa 2020-2021, on també s’hauran reprogramat molts dels espectacles que s'han hagut de cancel·lar durant l’estat d’alarma sanitària.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.