Fins aquest passat dilluns, Rosario Pi ha estat reconeguda com la primera dona a dirigir una pel·lícula sonora a l'Estat espanyol amb El gato montés, del 1935. Però una investigació iniciada per Filmoteca Espanyola ha topat amb Mallorca, l'obra de Maria Forteza. Es tracta d'un curtmetratge de prop de 8 minuts que ha estat localitzat recentment en els arxius de Filmoteca Espanyola i que ja està disponible a través del canal de Vimeo de l'arxiu.
El curt, que ha estat datat per l'equip de Filmoteca Espanyola entre 1932 i 1934, tenia com objectiu recrear, segons consta en el pròleg de la troballa, l'estètica de la música d'Isaac Albéniz a través de «petits treballs cinematogràfics». La investigació que està en marxa suggereix que no existeix cap dada sobre Maria Forteza: «El seu nom no apareix en la premsa de l'època. Ningú, entre els cercles de la història del cinema espanyol o balear, sembla conèixer-la, ni situar-la en context», assenyala Josetxo Cerdán, director de Filmoteca Espanyola.
Tampoc existeixen registres sobre Mallorca en els seus anys de producció, la qual cosa podria indicar que poques persones arribessin a veure la pel·lícula més enllà dels seus promotors. Si bé aquest curtmetratge no va ser vist des que va arribar a Filmoteca Espanyola en 1982, es va escanejar pocs dies abans que es decretés l'estat d'alarma, la qual cosa ha permès que, gairebé un segle després, Filmoteca Espanyola pugui fer-lo accessible a tots els públics.
Mallorca romandrà disponible des del 5 fins al 8 de maig a través del canal de la Filmoteca Espanyola, una iniciativa que té com a objectiu apropar a la ciutadania les obres recuperades i restaurades recentment per la institució, així com els materials d'arxiu dels quals disposa i que formen part del patrimoni cinematogràfic espanyol.
MALLORCA (María Forteza, c. 1933-34) from Filmoteca Española on Vimeo.