El GOB Mallorca denuncià ja l’any passat, l’ocupació reiterada i completament il·legal de la zona de protecció i servitud de trànsit al litoral de Can Picafort, una situació que posa en evidència un descontrol institucional greu i sostingut en el temps, i que suposa una amenaça per a la conservació del litoral, la seguretat i els drets col·lectius.
Després d’una recerca ciutadana i tècnica impulsada arran d’una denúncia, s’ha confirmat —segons l’acta d’inspecció del Consell de Mallorca (IL-2024/005) efectuada el 25 d’abril de 2025 — que més de 30 establiments comercials ocupen des de fa anys zones de protecció, de servitud de trànsit i fins i tot domini públic marítim-terrestre (DPMT) amb terrasses, mobiliari i altres elements, sense cap autorització vigent des de l’any 2016.
Tot i que algunes d’aquestes ocupacions només han estat formalment denunciades recentment, la manca de control i actuació per part de les administracions ha estat absoluta durant anys. Només ara, el 2025, s’han començat a tramitar algunes sol·licituds d’autorització, mentre les ocupacions continuen sent plenament operatives i visibles.. A aquest panorama s’hi suma l’organització d’un mercat setmanal sobre la mateixa franja de servitud de trànsit, així com obres i instal·lacions privades que no consten com a autoritzades perquè legalment no es poden autoritzar.
- El Consell Insular de Mallorca mitjançant dos documents signats pel Conseller de Territori i la Directora Insular d’Urbanisme, afirma no tenir competències sancionadores ni de policia a la servitud de trànsit, atribuint-les a la Conselleria de la Mar.
- Per la seva banda, la mateixa Conselleria de la Mar trasllada tota la responsabilitat d’autorització i gestió al Consell de Mallorca, indicant textualment que aquest «és l’organisme competent» per a aquestes actuacions.
Aquesta situació no només exemplifica «una deixadesa preocupant en el cas concret de Can Picafort», sinó que obre la porta a la mateixa vulneració legal a tota la costa urbanitzada de Mallorca. Segons el GOB «a dia d’avui, cap administració reconeix estar controlant ni sancionant les ocupacions il·legals d’una franja de terreny que, per llei, hauria d’estar lliure per al trànsit públic i per a serveis d’emergència i seguretat».
Segons la Llei de Costes la zona de servitud de trànsit és una franja de 6 metres des del límit interior de la ribera del mar cap a terra, que ha de romandre lliure per al pas de vianants, vehicles de salvament i vigilància L’ocupació no autoritzada d’aquesta zona:
- Obstrueix vies d’evacuació i salvament.
- Redueix l’accessibilitat i el dret al litoral com a espai públic.
- Representa un risc per a la salut i la seguretat.
- Constitueix una vulneració flagrant de la legalitat vigent.
El GOB Mallorca exigeix:
- La retirada immediata de totes les instal·lacions il·legals en zona de servitud de trànsit i protecció.
- La clarificació urgent del repartiment competencial entre administracions amb la finalitat de garantir la protecció efectiva del litoral.
- L’obertura d’expedients sancionadors a tots els infractors.
- Una auditoria completa de l’estat d’ocupació de la servitud de trànsit a tota la costa mallorquina.
La costa és un bé comú i irrenunciable. La seva privatització de facto, fruit de la desídia administrativa, és una vulneració dels drets col·lectius i de la protecció ambiental que exigeix una resposta contundent i immediata.