Setmanari d'informació local - 140 anys

GOB: «Defensam fermament l’aposta pel tren com a alternativa necessària al vehicle privat, però no podem sacrificar més territori»

70826

Davant l’exposició pública del projecte per allargar la línia ferroviària entre sa Pobla i Alcúdia, el GOB ha volgut expressar la seva preocupació pel traçat proposat i pel model de mobilitat que aquest representa. Tot i el GOB defensar fermament l’aposta pel tren i pel transport públic com a alternativa necessària al vehicle privat, asseguren que el projecte actual no compleix els criteris mínims de sostenibilitat, integració territorial ni planificació socialment útil que exigeix el PDSMIB.

«Aquest posicionament s’emmarca en la línia de la campanya que ja impulsàrem el 2018 i 2019 en defensa del tren cap al nord de l’illa, amb la voluntat de descongestionar les carreteres, reduir emissions i garantir un accés equitatiu i ecològic al transport públic», exposa el GOB.

La campanya del 2018/2019 tenia com a pilars fonamentals: que el tren fos per a les persones residents, no dissenyat per a l’ús turístic; que el traçat respectés el paisatge agrícola, el patrimoni i els ecosistemes; que es fes amb participació ciutadana, transparència i planificació estratègica; i, finalment, que s’integrés en una xarxa real de mobilitat intermodal i eficient.

Avui en dia, l'organització ha vist que aquests principis no s'estan respectant, ja que aquest projecte de l'ampliació del tren sa Pobla-Alcúdia preveu fragmentar «greument» el foravila pobler, afectant terres agrícoles productives i elements patrimonials com molins, síquies i camins antics; «forada» dos puigs emblemàtics (Son Fe i Sant Martí); situa l’estació d’arribada a una zona lligada als interessos turístics, i no a les necessitats reals de mobilitat de la població local; i s’ha plantejat sense participació pública efectiva.

Aquest projecte no pot entendre’s de manera aïllada. El Govern també planteja noves línies com la de Llucmajor-Campos, on ja es detecten els «mateixos errors de concepció»: manca de participació, traçats amb un alt impacte ambiental, afectacions greus al territori i una orientació de model de mobilitat que no prioritza la ciutadania resident.

Des del GOB reiteren «no estam en contra del tren, sinó a favor d’un tren que realment transformi la mobilitat amb criteris de justícia ambiental i territorial». I per això reclamen: una revisió profunda dels projectes ferroviaris en curs, un procés participatiu real, una planificació que no respongui a interessos privats o turístics, i que es respecti el territori, el paisatge i la biodiversitat com a valors irrenunciables en qualsevol projecte d’infraestructura.

Sense això, asseguren que el que ara es presenta com un projecte de mobilitat sostenible pot esdevenir, de nou, en una operació de «maquillatge verd» que amaga la destrucció del territori i la consolidació d’un model turístic insostenible.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.