El Grup del PSIB-PSOE al Consell de Mallorca ha denunciat aquest dissabte «el retard injustificat» en la presentació al ple del projecte de llei per regular l’entrada de vehicles a l’illa, una mesura clau «per frenar el col·lapse de la mobilitat». El projecte, tot i haver estat compartit amb els grups de l’oposició, no ha estat treballat ni consensuat amb ells, malgrat les aportacions i propostes de millora presentades per l’oposició.
El conseller Joan Ferrer Ripoll ha acusat el govern insular PP-Vox de «manca de voluntat real per arribar a acords en un tema que exigeix altura de mires, responsabilitat i visió de futur». Per al conseller del PSOE, «el Consell ha convertit una oportunitat per ordenar la mobilitat i protegir el territori en una maniobra opaca i unilateral. No han volgut consensuar el projecte, i ara el retenen per càlcul polític. És una irresponsabilitat que Mallorca no es pot permetre». «L’obscurantisme sobre el tràmit que segueix PP-Vox al Consell és total», ha dit Ferrer.
Els ‘socialistes’ exigeixen poder consensuar el projecte i l’obertura d’un procés real de diàleg i esmenes amb els grups polítics per garantir l’aplicació urgent de mesures per garantir «una mobilitat sostenible, segura i justa per a tota la ciutadania de Mallorca». «La legislatura corre, i el PP-Vox sembla que es volen escapar sense posar cap mesura real en marxa per la millora de la mobilitat de la ciutadania».
Segons el PSIB-PSOE, el col·lapse actual de la mobilitat a Mallorca «no és fruit de la casualitat, sinó del deteriorament deliberat de les polítiques públiques en aquesta matèria». La supressió del carril BUS-VAO d’accés a Palma, l’arxivament de la Llei de la Serra i la redacció d’un nou projecte, l’augment de la velocitat a la Via de Cintura i el bloqueig al tramvia de la Badia són, segons Ferrer, exemples d’una «política ideològica, improvisada i sense base tècnica».
«Estam davant un govern que rebutja qualsevol limitació al cotxe privat, que actua per impulsos polítics i que ignora els criteris tècnics i ambientals», ha dit el conseller. «El resultat és que milers de ciutadans pateixen cada dia embossos, contaminació i una oferta de transport públic insuficient», ha afegit Ferrer, qui ha recordat que el mateix Consell, l’any 2024, va encarregar un estudi independent que advertia que l’illa estava al límit perquè sobraven uns 100.000 vehicles a les carreteres i proposava mesures concretes: limitar els cotxes de lloguer, reforçar el transport públic, habilitar eixos de mobilitat no motoritzada i coordinar-se amb Palma. «Un any després, aquest informe continua amagat en un calaix i cap de les seves recomanacions s’ha aplicat», ha denunciat.
Davant aquesta situació, el PSIB-PSOE insisteix que el Consell hauria d’assumir les competències del transport públic per garantir una «planificació integral a escala insular i acabar amb la descoordinació actual». També critiquen la manca de visió metropolitana del govern insular, que manté una actitud «hostil i sectària» envers la capital. «No es pot governar l’illa com si cada municipi fos un compartiment estanc. La mobilitat ha de ser planificada amb una mirada insular i solidària, pensant en la cohesió territorial i en les generacions futures», ha assegurat Ferrer.
Finalment, el PSIB-PSOE ha alertat que la manca de transport públic «fiable i assequible» genera desigualtat i exclusió social, especialment entre joves, persones grans o famílies amb pocs recursos. En aquest sentit, recorden que la Comissió Europea ha alertat recentment del fenomen de la «pobresa de transport» com una nova forma de vulnerabilitat estructural. «La mobilitat no és un luxe. És un dret fonamental. I un govern que renuncia a planificar i consensuar condemna la ciutadania a un futur pitjor», ha conclòs Joan Ferrer.