La naviliera Baleària ha presentat una demanda contra l'acord del ple del Consell d'Eivissa de 28 de març de 2025 que desenvolupa la Llei 7/2024 de control d'afluència de vehicles per a la sostenibilitat turística. En un comunicat, la naviliera ha explicat que demana «la nul·litat» de la restricció acordada pel Consell, que deixarà de tenir efectes el pròxim 30 de setembre, i sol·licita al jutge que plantegi una «qüestió de constitucionalitat».
La naviliera sosté que la mesura «vulnera dos drets fonamentals». D'una banda, el d'igualtat en discriminar entre no residents propietaris i no propietaris i el dret a la mobilitat en restringir la circulació per l'Estat espanyol. La demanda es fonamenta, principalment, en un informe tècnic-criminològic i un informe tècnic d'una consultora.
La naviliera ha explicat que, segons l'informe jurídic de la Universitat Jaume I, la mesura restrictiva del Consell és «inadequada tècnica i jurídicament en abordar de manera parcial un problema que precisa de major rigorositat i implementació tècnica tant a nivell de seguretat viària com de sostenibilitat ambiental».
Així mateix, l'informe destaca que «és un exemple de 'greenwashing' normatiu, és a dir, que projecta una imatge de compromís ambiental mitjançant una mesura formalment restrictiva, però materialment ineficaç». Els arguments d'aquest informe jurídic assenyalen que «la mesura no incideix en la principal font de congestió de l'Illa, el parc mòbil resident».
A més, considera que el Consell no justifica «l'elecció d'aquesta mesura enfront d'alternatives menys restrictives i potencialment més eficaces, ja previstes en plans estratègics i en experiències comparades», com les zones de baixes emissions i la millora del transport públic entre altres.
Per això, l'informe considera que s'imposa «un sacrifici econòmic al transport marítim que supera àmpliament els beneficis ambientals, que serien mínims o no verificables, contradient el principi de transició justa recollit en la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica».
D'altra banda, l'informe assenyala que la Llei balear té objectius mediambientals, però el disseny tècnic de la mesura del Consell és «ineficaç» per no haver previst «mecanismes de seguiment i control ambiental» i no distingir per tipologia de vehicles i nivell d’emissions. A més, indica que el Consell «no disposa de mecanismes per a determinar si un vehicle està matriculat a l'Illa o no, malgrat cobrar una taxa per a posar les mesures de control en funcionament».
L'informe elaborat per la consultora Meteoclim avala, han asseverat, amb dades científiques que la mesura «no té cap efecte positiu ni per al medi ambient ni per a la mobilitat, però ocasiona danys a present i a futur per a l'actual estructura de transport marítim». A més, alerta sobre el denominat «efecte crida», ja que la restricció pot eludir-se empadronant el vehicle a Eivissa. En aquest sentit, assegura que entre febrer i juny de 2025 s'ha registrat un augment de les matriculacions a l'illa de més del 70% respecte a anys anteriors.
Finalment, la demanda incideix en altres aspectes com l'incompliment de terminis per part del Consell o «la declaració irregular d'urgència» de la tramitació de l'expedient de la restricció després de diversos mesos aturat. Baleària també assenyala l'incompliment del Consell de la seva obligació de disposar d'un servei de transport públic intern eficaç.
Per part seva, el president de Baleària, Adolfo Utor, ha assenyalat que, encara que la mesura recorreguda deixarà de tenir efectes el 30 de setembre, la naviliera «vol una resolució de fons».
«Pensem que l'acord del Consell és un despropòsit polític i de gestió i un nyap jurídic. Trigui el que trigui la resolució judicial, esperem que els arguments i fonaments aportats en la demanda contribueixin a una reflexió col·lectiva i global», ha considerat.
Utor també ha incidit en el fet que aquesta mesura restrictiva «perjudica greument un sector estratègic» per a l'Illa i que pot tenir «greus conseqüències» futures en les freqüències i qualitat del transport marítim en conjunt. Per al president de Baleària, la mesura del Consell suposa una «flagrant discriminació cap al transport marítim», ja que «mentre que el passatger de vaixell ha d'estar pendent de contingents, taxes i enutjoses tramitacions administratives, el d'avió pot comprar sense cap restricció els seus passatges i reservar el seu cotxe de lloguer amb totes les facilitats».
«Mentre a Europa es restringeix el transport aeri en favor del ferroviari i el marítim, a les illes Balears es fa tot el contrari, atemptant paradoxalment contra el que diuen defensar, el medi ambient i la seva pròpia connectivitat marítima», ha conclòs.