Setmanari d'informació local - 140 anys

La UIB seqüencia el primer genoma complet d’un crustaci cavernícola endèmic de Mallorca i Menorca

71859

Un equip d’investigadors de la Universitat de les Illes Balears (UIB) ha obtengut per primera vegada el genoma de referència del crustaci cavernícola Tethysbaena scabra, endèmic de les illes de Menorca i Mallorca. Aquest avenç obre noves portes a la investigació biològica i a la conservació de la biodiversitat subterrània, a la vegada que permetrà posicionar a l'arbre de la vida aquest ordre taxonòmic, Thermosbenacea, i comprendre l'evolució de la biodiversitat a la Terra.

L’estudi ha estat publicat a la plataforma de ciència oberta F1000Research i s’emmarca dins els objectius de la Iniciativa Catalana per a l'Earth Biogenome project (CBP), que forma part de les iniciatives europees European Reference Genome Atlas (ERGA) i internacionals Earth BioGenome Project (EBP). Aquestes iniciatives tenen com a objectiu seqüenciar tots els animals i plantes del planeta. També ha comptat amb el suport del Govern de les Illes Balears.

«Aquest és un gran pas endavant per a la bioinformàtica i la genòmica a les Illes Balears, i contribueix a consolidar el paper creixent de la Universitat de les Illes Balears en l’àmbit de la genòmica i la bioinformàtica evolutiva, atès que és el primer genoma complet generat íntegrament per un grup de recerca bioinformàtica a les Illes Balears. No només es generen dades d’alta qualitat, sinó que contribuïm activament a entendre l’evolució d’un dels grups més diversos del planeta: els artròpodes», assegura l’investigador José Antonio Jurado, que ha liderat aquesta iniciativa.

L'ordre Thermosbaenacea, poc conegut i amb poques espècies descrites, ocupa una posició clau per entendre l’evolució dels artròpodes. El genoma de Tethysbaena scabra proporcionarà una base fonamental per a estudis comparatius i per desxifrar l'origen i les adaptacions de la fauna subterrània.

Tecnologia i ciència local al servei de la biodiversitat

Gràcies a l’aplicació de tecnologies de seqüenciació de nova generació i eines avançades d’anàlisi bioinformàtica, el grup ha generat un genoma d’alta qualitat, amb una cobertura extensa i una anotació estructural i repetitiva detallada.

Amb aquest model, es facilita la comparativa amb altres genomes de crustacis i es poden estudiar mecanismes evolutius únics i adaptacions genètiques a condicions ecològiques extremes. A més, aporta eines genòmiques per a futurs plans de conservació de la fauna subterrània al Mediterrani.

Aquest avanç consolida la capacitat de la Universitat de les Illes Balears per dur a terme projectes genòmics d’abast internacional. Aquesta recerca s’emmarca en l’estratègia de la UIB per impulsar les ciències òmiques i posicionar la Universitat com a referent en biodiversitat genòmica, a la vegada que contribueix al coneixement i la protecció de la fauna endèmica de les Illes i dels ambients subterranis mediterranis.

Equip investigador

L’equip investigador l’ha liderat el doctor José Antonio Jurado, professor del Departament de Biologia de la Universitat de les Illes Balears, i en formen part els doctors Carlos Juan i Joan Pons, genetistes i investigadors de l’IMEDEA (CSIC-UIB), el doctor Damià Jaume, taxònom i investigador de l’IMEDEA (CSIC-UIB), i les bioinformàtiques Laura Triginer i Karen Diana Schöninger, del Centre Balear de Biodiversitat. La majoria són membres del projecte internacional Earth Biogenome Project.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.