Amb motiu de la commemoració del Dia Mundial de la Salut Mental, el 10 d'octubre, la Direcció General de Salut Mental ha organitzat un programa d’activitats amb l’objectiu de visibilitzar i sensibilitzar sobre la importància de la salut mental en la vida de les persones i en la societat. Un any més es manté l'eslògan «Amb tots els drets», amb el qual el departament de Salut Mental vol lluitar contra els estigmes i defensar els drets humans en salut mental.
Pel que fa al cartell commemoratiu d’enguany, la Direcció General de Salut Mental i l’Escola Superior de Disseny han demanat a l’alumnat que faci la seva pròpia interpretació sobre la salut mental i el benestar emocional. El cartell guanyador ha estat de l’alumna i il·lustradora Rosa Bou, amb la idea «El silenci no ajuda. Parlar-ne, sí». El cartell s’ha distribuït a centres de salut, hospitals, ajuntaments, IES i altres entitats de caràcter social.
El programa d’activitats s’inicia el 6 d’octubre, amb la inauguració de l’exposició fotogràfica «Més enllà del diagnòstic» al Passeig del Born de Palma i que romandrà oberta al públic fins al 19 d'octubre. Aquesta iniciativa té com a objectiu «canviar la mirada que la majoria de la societat té del patiment mental i contribuir a canviar l’estigma social que genera».
La mostra es podrà veure també a Eivissa, a partir de dia 10 d’octubre i fins dia 18. A Menorca s’inaugurarà el 21 de novembre coincidint amb la segona edició de les Jornades de Bones Pràctiques en Salut Mental que organitza la Direcció General de Salut Mental.
Per a elaborar aquesta exposició s’han impartit setanta tallers de fotografia a Mallorca, Menorca i Eivissa. Hi han participat més de 500 persones entre pacients, professionals, familiars i persones que conviuen amb el patiment, per a mostrar que hi ha vides més enllà dels diagnòstics.
Conferència de la doctora De la Puerta Soler
Dijous, 9 d’octubre, el Teatre Municipal Maruja Alfaro Mar i Terra de Palma acull la conferència de l’especialista en medicina biològica i antienvelliment i experta en medicina bioreguladora, la doctora María Dolores de la Puerta Soler. El títol de la conferència és «La microbiota es el puente que conecta la salud física con su salud mental y emocional».
Per a assistir-hi, cal reservar aquí i es podrà seguir per streaming.
Festa del Dia Mundial de la Salut Mental
A més, el 10 d’octubre, coincidint amb el Dia Mundial de la Salut Mental, la Federació de Salut Mental de Mallorca ha organitzat, un any més, una diada de festa i reivindicació, amb el lema «Drets humans per la salut mental». Serà a la plaça de la Font de Santa Margalida, a Felanitx, entre les 10 i les 13 hores.
Altres activitats
La Gerència d’Atenció Primària de Mallorca ha organitzat sessions de meditació. A l’Hospital Mateu Orfila s’hi podrà veure l’exposició «De la creativitat a la transformació social». També l’Hospital de Dia de Salut Mental de Manacor ha preparat per dia 9 d’octubre una jornada de portes obertes i diferents activitats.
L’Hospital de Dia de Salut Mental d’Inca acollirà dia 10 d’octubre al matí una taula informativa, un mercat solidari i una exposició de quadres i escultures «Ressons des de l’interior: del meu món al teu».
Al web salutmental.caib.es, es poden consultar les activitats organitzades per la Comissió de Lluita contra l’Estigma, el Servei de Salut, entitats, institucions i la Direcció General de Salut Mental.