Els fons de la Serra mostren els seus secrets
Les fotografies guanyadores del concurs Fotosub 2001, documenten gràficament un dels valors més desconeguts de la Tramuntana
Els fons submarins de la Serra de Tramuntana presenten un gran interès per a la conservació de la naturalesa i també el turisme alternatiu. No són poques les veus que demanen que les aigües costaneres de la Serra formin també part del futur parc natural. Un concurs de fotografia submarina, pot ser doncs un medi idoni per potenciar el reconeixement d'aquests valors naturals. Agafant només una part petita del litoral de la Serra, el comprès entre la Foradada i el Cap Gros del Port de Sóller, els submarinistes han tengut l'oportunitat de veure i fotografiar una gran varietat d'ambients i d'espècies que es troben entre el nivell de la mar i els 50 metres de fondària. En aquest petit sector s'hi poden trobar fons rocallosos i tous, fons coral.lígens (on abunden les concrecions d'algues calcàries que, amb els seus forats i escletxes, possibiliten gran quantitat de microhàbitats), fons coberts per praderies de posidònia, zones arenoses desproveïdes de vegetació, coves submarines de gran interès biològic i paisatgístic i extraploms ombrívols on abunden les espècies de colors espectaculars. Des de fa molts anys els oceanògrafs han entès que els fons més propers al litoral són els que tenen una major diversitat de vida. Això també passa a la Serra de Tramuntana on es poden reconèixer les principals zones que delimita la llum solar. Així les comunitats d'algues anomenades —fotòfiles— s'estableixen a les zones menys profundes, ben il.luminades, mentres que les comunitats i espècies —esciàfiles—, es troben en zones protegides de la llum com són escletxes, coves, parets ombrívoles o davall pedres. També s'hi reconeixen els principals tipus de substrats ja siguin durs, que afavoreixen l'establiment d'espècies a sobre seu (epibionts) o tous que en general són molt més pobres en espècies però també tenen el seu interès.
Comenta
Normes d'ús
Avís legal» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de elsoller.cat
» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers
» elsoller.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.
Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).