Setmanari d'informació local - 139 anys

El Govern inicia els tràmits per anul·lar la concessió del moll de marineria

Ports té informes que indiquen que el govern Matas l'adjudicà irregularment a una empresa

 Després de més d’un any d’intensa activitat jurídica de la Conselleria de Medi Ambient de l’Executiu balear, finalment el darrer consell d’administració de Ports de les Illes Balears ha acordat en la seva darrera reunió iniciar l’expedient de reversió de la concessió de l’anomenat moll de Marineria del port de Sóller, concessió que el Govern Matas adjudicà el mes de desembre de l’any 2005 a l’empresa Nuevos Puertos Deportivos SL. per un termini de 28 anys.

En declaracions oferides a aquest setmanari, el conseller de Medi Ambient, Miquel Àngel Grimalt, assegurà que «encara que la darrera paraula sobre la reversió de la instal·lació cap a l’ús públic la tindrà el Consell Consultiu de les Illes Balears, tots els informes jurídics indiquen que l’Executiu autonòmic no podia adjudicar aquesta concessió privada, ja que la part antiga del moll havia estat cedida per Defensa per al seu aprofitament públic i la part nova que s’hi va construir no es va adscriure en cap moment al Govern balear i la Demarcació de Costes encara n’és la titular».

L’àrea afectada per aquesta concessió inclou el moll principal de l’antiga estació naval, l’ús del qual va ser cedit per Defensa a l’Executiu l’any 1998, tot i que aquest ministeri se’n reservava el dret de reversió en cas de necessitats de la “defensa nacional”. A aquesta zona s’hi afegí el nou moll començat l’any 2005 pel Govern, dins el pla d’ampliació del port, i que rebé al·legacions en contra formulades per diversos col·lectius que hi veien indicis d’il·legalitat, ja que l’adjudicació i l’aprovació del nou projecte es feren després de modificar el Pla d’usos, que no permetia aquesta construcció. Aquestes al·legacions foren desestimades pel Govern balear.

 

7,5 milions d’inversió

 

La concessió d’aquest nou espai portuari, de gairebé una hectàrea de superfície i bastit amb fons públics, duia implícit un compromís d’inversions per valor de 7,5 milions d’euros per part de la concessionària, inversió que a hores d’ara encara no s’ha realitzat, tot i que s’enderrocà, no sense polèmica, l’antic edifici militar perquè l’empresa pogués alçar-hi la nova construcció.

Un fet que aconseguí unir en contra del projecte tots els sectors socials i econòmics de Sóller va ser descobrir que el gran edifici projectat a la zona abans ocupada per l’edifici militar de marineria (també enderrocat per acord entre la conselleria d’obres públiques i l’Ajuntament) incloïa una gran superfície comercial i una impactant marina seca. Les protestes obligaren l’Ajuntament a demanar a Ports de Balears que es comprometés a realitzar canvis en els usos prevists i a destinar part dels espais als pescadors.

 

Reversió

 

El fet és que, segons les condicions de la concessió aquest edifici portuari i la marina seca ja havien d’estar construïts l’estiu del 2006. Però, la primavera del 2007, poc abans de les eleccions municipals i autonòmiques, se va saber que l’edifici no es construiria «fins la propera legislatura». Ja amb el Pacte en el govern municipal, l’adjudicatari del moll presentà un nou projecte amb un edifici d’avantguarda que va ser presentat a diferents sectors socials.

Després de recollides de firmes, al·legacions i manifestacions diverses, el Pacte de govern municipal també s’adherí ara fa un any a demanar la revisió de la concessió i demanar-ne el retorn a l’ús públic. La primera passa ja està donada.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.