«Com més aviat es comencin les obres , més aviat les acabarem». Així ho va resumir dijous passat el delegat de Costes a Balears, Celestí Alomar, en una «darrera» reunió celebrada a l'Ajuntament a la qual hi assistiren una vintena de veïns afectats pel projecte del passeig marítim i de desenvolupament integral de la badia de Sóller. Així que, davant uns preocupats, i també indignats (però igualment ja resignats), propietaris, Alomar deixà ben clar que «les obres comencen el proper dilluns» (per avui) per la qual cosa -tot i que els empresaris confiaven encara poder sucar una mica més el bon temps- el Través haurà de quedar lliure el més aviat possible de terrasses de bars i restaurants que ara tendran només uns dies per eliminar les tarimes de fusta.
Volen començar per la via
Tanmateix Costes preveu iniciar les obres per la part més conflictiva: el desplaçament de la via del tramvia cap el centre del nou passeig, un aspecte del projecte que ha estat durament criticat pels afectats i també -encara que només baix el punt de vista tècnic- per la companyia ferroviària.
De fet, els detalls d'aquest aspecte de l'actuació encara es discutien dijous migdia entre tècnics del ferrocarril i de l'empresa constructora ja que una part de la via que ara discorre en trinxera -entre Sa Torre i La Olas- passarà a formar part integrant d'una part del nou passeig marítim a fi de deixar la part de la mar als vianants. S'ha de dir que mentre duri aquest part de les obres el tramvia podrà continuar circulant sobre la via actual per la qual cosa el servei queda assegurat.
Alomar informà als afectats i també als membres de la Vila que eren presents a la reunió del calendari de l'actuació. «L'objectiu és que a finals de l'any que ve la via estigui canviada de lloc, el serveis estiguin instal·lats i s'hagi fet el recreixement de la platja» La primavera del 2012 s'enllestiria el passeig definitiu.
Per la seva banda el batle explicà que «seria una greu irresponsabilitat que l'Ajuntament no aprofitàs aquesta actuació per substituir tots els serveis d'aigua i clavegueram a la primera línia» la qual cosa serà també una de les primeres actuacions. Abaqua també aprofitarà per renovar el col·lector de residuals que discorre pel subsòl del futur passeig.
Així, es faran coincidir tres obres a les quals s'hi afegirà l'any que ve la de dragat de la badia, que també abocarà arena a la platja del Través. Segons Colom «allò que no ens pot passar és que després haguem de tornar obrir per passar les canonades».
A la reunió, un responsable de l'empresa que ha de realitzar les obres es comprometé a «facilitar al màxim l'accés a ales vivendes i als negocis que tenen obert tot l'any».
Tot i això, avui matí les obres no havien començat.
El Tren demanarà a Mobilitat que aturi les obres si no es modifica
l Tren de Sóller no està d'acord amb la part del projecte que afecta la trinxera del tramvia per «tècnicament inviable» i la companyia ha demanat a Mobilitat que «aturi l'obra si no es modifica l'entrada de la via al passeig», un aspecte que Costes rebutja. El Tren diu que no hi ha espai suficient i que no és segur. El president del Tren de Sóller, Oscar Mayol, es va reunir dijous amb Alomar i després de la trobada recordà que «no és de rebut que Costes no hagi fet res després que el mes d'abril la companyia ja li remetés, no una al·legació, sinó un plec de deficiències tècniques que suposen greus entrebancs al tramvia i a la seva seguretat». Mayol recorda que el tram en trinxera «no es pot eliminar tan fàcilment perquè no hi ha espai perquè passin un tramvia i un camió i a més el tramvia haurà de superar envelat un pendent sense gens de visibilitat». El Tren lamenta que Costes «es tanqui en banda» ja que són deficiències «subsanables».