Setmanari d'informació local - 139 anys

Preocupació a la Vall pel primer cas a l'Illa de "l'èbola de els oliveres"

La notícia de l’aparició a Mallorca del primer cas d’infecció per la perillosa bactèria Xilella fastidiosa, coneguda popularment com «l’èbola de les oliveres» pels devastadors efectes sobre aquesta espècie que pot ocasionar, ha preocupat molt a Sóller. El Govern Balear ja ha iniciat un procediment informatiu instant a la Cooperativa Sant Bartomeu a convocar amb urgència una reunió d’associats i de persones interessades per donar a conèixer els símptomes d’aquesta malaltia que no té cura i pot posar en perill un dels sectors agraris més fràgils i importants de la nostra comarca.

Es tracta efectivament d’un brot donat a conèixer fa uns dies pel Govern detectat -per primera vegada a Espanya- a un viver del Llevant de Mallorca que ha estat immediatament posat en quarantena.

La bona notícia és que la varietat de Xilella que s’ha detectat ara a l’Illa no és la que afecta les oliveres sinó als cirerers i als baladres, tot i que la seva capacitat per mutar «és elevada» i s’han de prendre totes les mesures, sobretot perquè els arbres infectats són a l’Illa des de l’any 2012.

Es tacta d’un bacteri de gran potencial patògen. Des de la Conselleria de Medi Ambient han informat que els tècnics van confirmar la infecció el passat 17 d’octubre i van procedir a cremar totes les plantes d’aquestes dues espècies que hi havia al viver i en un radi de 100 metres.

A més, com a mesura preventiva, també s’han incinerat gairebé un centenar d’altres plantes que podrien ser possibles hostes. Entre les varietats de plantes que afecta el bacteri es troben oliveres, vinyes o ametllers, «d’aquí la gravetat i preocupació de la Conselleria», va assegurar dijous el conseller de Medi Ambient, Vicenç Vidal en donar a conèixer el brot.

La zona infectada cobreix una extensió de 3,4 hectàrees i abasta el viver i algunes finques confrontants. A més, també s’ha fixat una zona de contenció que abasta un radi de 10 quilòmetres (31.400 hectàrees) i on es procedirà a analitzar les espècies de plantes sensibles amb símptomes.

Es delimitarà la zona amb cartells i es prohibeix que es traslladin cirerers o baladres fora de la zona de contenció.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.