Setmanari d'informació local - 138 anys

Deià i Tramuntana XXI proposen posar límits als accessos a la Serra

«Entre la 1.30 i les 3.30 del migdia, venir a Deià és un infern». Són paraules del propi batle, Lluís Enric Apesteguia per denunciar el «greu problema de massificació i saturació» que pateix la carretera MA-10 que travessa el municipi i que afecta directament la seguretat de la via, la qualitat de vida dels residents, però també la dels turistes.

Apesteguia va convocar ahir als mitjans de comunicació a una roda de premsa conjuntament amb l’associació conservacionista Tramuntana XXI, representada pel seu vicepresident, Joan Mayol. Tots dos van coincidir que és urgent posar límits als accessos a Tramuntana i que han de fer-ho totes les administracions implicades de manera coordinada, a les quals van demanar «valentia» per a prendre les mesures necessàries.

Apesteguia va recordar que «res ens agrada més que vinguin a visitar-nos, però volem que es pugui fer amb la qualitat que s’espera d’un espai natural protegit com és la Serra i que la visita no es converteixi en una experiència nefasta». L’alcalde assegura que, encara que la saturació de la carretera que recorre la Serra no és una cosa nova «ara s’ha vist incrementada per la presència diària de grans autobusos que ofereixen visites panoràmiques i que, per tant, realitzen una activitat empresarial que no sabem si està autoritzada». Afirma que «aquests autobusos no es paren als pobles, envaeixen el carril contrari i si es creuen no poden passar arribant a crear-se retencions de dos o més km. a l’entrada i a la sortida de Deià».

Per part seva, Joan Mayol va recordar que «Tramuntana XXI treballa per a la sostenibilitat de la Serra, tant ecològica com econòmica i el turisme és fonamental per a mantenir aquest equilibri». Però adverteix que aquesta massificació «posa en perill la sostenibilitat turística del paratge protegit». Considera que totes les administracions implicades han de posar en marxa una estructura de governança per a intentar posar fre a una afluència incontrolada». Apesteguia i Mayol consideren que «des de la mateixa administració no s’haurien de promoure activitats que contribueixin a la massificació» i que s’haurien de prohibir les que no estan regulades.

Coincideixen que la primera mesura urgent a adoptar és «realitzar un estudi científic de la capacitat de càrrega que poden suportar les carreteres de la Serra i en funció dels resultats actuar en conseqüència, ja que fórmules per a posar límits existeixen i s’apliquen en altres zones protegides de l’Estat». Apesteguia afegí que «segons dades del Consell, pel tram de l’MA10 que travessa el poble, passen diàriament una mitjana anual de 7.700 cotxes, però a l’estiu són més».

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.