Antònia Maria Miró Crespí (Sóller, 1984) és la coordinadora del Museu de Can Prunera. Llicenciada en Història de l’Art, fa feina a l’espai cultural des del 2009, any de la seva obertura. El pròxim dijous dia 26 a les 20 hores oferirà una conferència sobre el Modernisme a la Biblioteca Municipal de Sóller.
-El pròxim dijous dia 26 de gener exposau la primera conferència del cicle organitzat per l’Ajuntament anomenada «El Modernisme: l’estil europeu que esdevingué solleric». Ens podeu explicar de què tractarà la conferència?
-És una conferència en què parlarem del Modernisme a Sóller, sobretot a la segona part de l’activitat, que és una visita guiada que començarem a Can Prunera i continuarem fent un petit recorregut per dins Sóller. Fins ara sempre he tengut la sensació que es parlava del Modernisme a Sóller com si hagués aparegut ‘com un bolet’. Hem de tenir clar que el Modernisme a Sóller és molt diferent de com arriba, per exemple, a Catalunya, on hi hagué un ressorgiment de la Renaixença. Aquest fet va fer que la burgesia adoptés aquest corrent europeu. A Mallorca, aquesta Renaixença va ser molt de passada, perquè les circumstàncies econòmiques no eren les mateixes, aquí sí que vàrem tenir una crisi molt més llarga. Per tant, el Modernisme ens arriba perquè nosaltres l’anam a cercar. És a dir, els sollerics emigren a les bandes modernistes europees per excel·lència, que són França i Bèlgica, i allà feren un negoci. Eren pagesos que varen anar a cercar-se la vida perquè aquí s’havien quedat sense res a causa de la forta crisi patida. Esdevindran burgesos posteriorment pel fet d’haver tengut aquest negoci i serà aquí, quan tornin a Sóller, on construiran aquestes grans cases com Can Prunera o Can Cremat de la Gran Via.
-Com es relaciona amb Europa?
-A la conferència també es parlarà un poc del context europeu, del Modernisme europeu, és a dir, crec que s’han fet moltes xerrades del Modernisme a Sóller i s’han fet moltes visites guiades del Modernisme a Sóller. Però crec que per fer-ho una mica diferent també és necessari tenir una visió més àmplia i més europea de quin tipus de moviment és.
-Heu exposat aquesta conferència alguna vegada abans?
-No, serà la primera vegada que l’exposi. És a dir, jo aquí faig feina com a coordinadora del museu i duc també la part educativa. Visites guiades xerrant del modernisme i de Can Prunera n’he fetes moltes. Però una conferència parlant del Modernisme europeu serà la primera vegada que la faci.
-Com deveu saber, Sóller ha rebut una ajuda de 400.000 euros procedents de fons europeus per potenciar el Modernisme i que aquest es converteixi en una marca turística. Què n’opinau?
-Totes les ajudes de fons europeus per patrimoni són bones, independentment del caire polític que tenguin. És a dir, hem de partir d’aquesta base, hem de llevar els corrents polítics de cada una d’aquestes ajudes. Objectivament, com és una ajuda per patrimoni, en la meva opinió és bona. Ara bé, ‘una flor no fa estiu’. Això ha de tenir una continuïtat en el temps, més enllà de qualsevol color polític que governi després. Hi ha d’haver un compromís. Tenim vertaderes joies i crec que aquests 400.000 euros no han de ser només per posar plaques amb codis QR i vídeos audiovisuals. Crec que amb 400.000 es poden fer moltes coses. Per exemple, ens ha passat mai pel cap fer una fira en condicions del modernisme? Tenim una fira de la taronja, una fira de la gamba, etc. I totes aquestes fires es basen en el menjar. Hi ha altres pobles, per exemple a Catalunya, que fan fires modernistes. Què vol dir això? Nosaltres, ja que tenim una molt bona experiència de la fira, per què no feim una fira modernista a Sóller? Amb tot el que això implica. Tenim gent com els Aires Sollerics que han fet un recull extraordinari d’indumentària. Per exemple, es podria incentivar que la gent tengués un vestit de pagès del 18 fantàstic i un altre vestit de finals del 19 i principis del 20 modernista. I que, per exemple, aquest dia de la fira es fes un concurs, una passarel·la. Diguem que es podria pagar per obrir cases, que durant un cap de setmana es facin moltes visites guiades, etc. Això seria una fira modernista, i no anar a menjar quatre tapes als bars. Una fira és una fira, una fira significa gent al carrer, i crec que això sí que serien coses molt guapes i profitoses. Però clar, tot això val molt de doblers, i per això no es fan aquestes fires.
-És a dir, pensau que l’ajuda es basa massa en la tecnologia?
-Això funcionarà el temps que ho cuidin. És a dir, està molt bé, però ha de tenir una certa continuïtat i un projecte clar de què volem potenciar. Potenciar el modernisme no vol dir només restringir que totes les cases de façana i elements modernistes a interiors no es puguin tocar. No, això tampoc és protegir el modernisme. Hem de fer una mirada més enllà.
-Teniu algun projecte en marxa o previst de cara al futur?
-El meu objectiu és intentar que Can Prunera torni a tenir l’esplendor i la dinàmica d’activitats culturals que tenia abans de la pandèmia. Encara anam arrossegant aquesta dinàmica lenta. Veurem com va la temporada d’enguany. Aquest és el projecte més proper i més important que tenc ara mateix.