Setmanari d'informació local - 138 anys

La Llei de Carreteres impedeix soterrar dos quilòmetres de cables elèctrics

Els veïns de Can Rave i Estiradors, els més perjudicats pels informes tècnics del Consell

A l’alçada del Torrentó el cablejat elèctric es creua entre l’arbrat.

Els informes tècnics del Consell de Mallorca no permeten que la companyia elèctrica Vall de Sóller Energia soterri les línies d’alta tensió que pengen als carrers i als horts, ara que l’Ajuntament inicia les obres per canalitzar aigües i clavegueram. Alguns d’aquests cables travessen per sobre de les parcel·les amb safereigs i piscines que els veïns varen construir amb posterioritat a l’estesa.


La situació és una deriva de la normativa autonòmica. D’una banda, la llei no permet que les línies elèctriques de nova creació siguin aèries. Es pretén evitar l’impacte visual i un dany mediambiental. Aquesta exigència és més gran encara en els paratges de la Serra de Tramuntana, declarats com a Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. D’altra banda, les línies antigues que es vulguin soterrar a les carreteres, ocupant el subsòl del domini públic, s’hauran d’allunyar com a mínim tres metres de la vora de la via, o un metre en casos molt excepcionals.


La situació que ara es manifesta a Sóller forma part de les restriccions que indica l’article 33 de la Llei de Carreteres. La companyia elèctrica va presentar al Consell dos expedients que han estat denegats. Un interessa a la zona de Can Rave, i l’altre a Estiradors de Sant Jaume, on hi ha línies aèries que es troben «al final de la seva vida útil», segons l’empresa. Els dos projectes sumen un total de dos quilòmetres, que deixarien de travessar per carrers i horts del municipi, així com a una trentena de suports que podrien ser desmantellats.


Però la negativa del Departament de Carreteres a deixar actuar en 400 metres de la seva competència impedeix l’execució del projecte. De fet, totes les respostes de l’organisme han estat negatives, tot i que la companyia elèctrica ha sol·licitat sense èxit la intermediació d’altres departaments del Govern i del Consell.


Els informes assenyalen que l’Ajuntament es faci càrrec de rebre la calçada afectada per les obres i del seu manteniment posterior, cosa que evitaria, d’aquesta manera, que s’hagués de pronunciar. Però l’Ajuntament no sembla disposat a aquesta solució perquè perjudicaria els interessos econòmics del municipi.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.