Setmanari d'informació local - 139 anys

El Consell tem que el rescat del túnel costi 31,5 milions

Globalvía demana al jutjat 12 milions més que els que cobrà i interessos

PALMA - El Consell y el Govern materializan con un acto político el rescate del túnel de Sóller. EL TUNEL DE SOLLER YA ES GRATUITO. | FOTO:PERE BOTA

La companyia concessionària del túnel de Sóller ja ha presentat el seu escrit d’al·legacions en el procediment contenciós administratiu que manté amb el Consell sobre la indemnització que li correspon pel rescat del túnel de Sóller, el desembre del 2017. Rescat que ja va ser declarat com a nul de ple dret pel Tribunal Suprem. Segons fonts del Consell, la institució insular ja dóna per fet que el cost final del rescat podria arribar a costar 31,5 milions d’euros, cosa que consideren que suposaria una garrotada molt important per a les arques del govern insular.

Aquesta xifra elevada és aproximadament la mateixa que l’empresa reclama des que el desembre del 2017 el Consell va rescatar la concessió del túnel de Sóller pocs anys abans que aquesta finalitzés, amb l’objectiu d’eliminar el peatge. Segons la documentació a què ha tingut accés aquest setmanari, el valor global de la indemnització reclamada ara per Globalvía és una mica inferior, ja que puja a 28.233.293 euros. El 2017 el Consell, sobre la base d’un informe extern no avalat pels seus serveis tècnics, va calcular que la indemnització que corresponia, i que va pagar, era d’una mica més de 16,2 milions, per la qual cosa si prosperés l’al·legació quedarien per pagar 11,9 milions més.

Tot i això, les mateixes fonts admeten que els tècnics del Consell calculen que els interessos de demora que també reclama l’empresa podrien ascendir a 3,5 milions d’euros, per la qual cosa el cost final de la gratuïtat podria arribar a ascendir als esmentats 31,5 milions.

El setembre del 2023 el Tribunal Suprem va declarar nul el rescat perquè considera que no estava justificat ni s’ajustava a les condicions d’interès argumentat per l’administració. Tot i això, el Suprem, no va entrar a valorar la qüestió de la indemnització, resolució que si no hi havia acord quedava en mans del TSJB. Aquest jutjat va demanar a les parts que justifiquessin les seves xifres respectives i, l'octubre del 2024, el Consell de Mallorca, aquesta vegada amb informes propis, va calcular que el cost total a abonar havia de ser de 13 milions d’euros i no els més de 16 que s’havien pagat en el moment del rescat, ja que s’havia de descomptar la baixada d’ingressos que el túnel hagués tingut durant la pandèmia els anys 2020 i 2021.

Xifres
Aquest ball de xifres, i malgrat que hi ha una certa ‘rebaixa’ de Globalvia, podria desembocar al final en una quantitat superior a la inicialment sol·licitada, a causa dels interessos. El temor principal del Consell és tenir en contra la sentència definitiva del Suprem, que ja va declarar il·legal el rescat, cosa que el TSJB probablement tindrà en compte a l’hora de decidir sobre la indemnització final.

Tot i que des de l’empresa hi ha la voluntat d’arribar a un acord, les fonts consultades recorden que l’administració no pot negociar amb particulars i manté que els informes indiquen que la indemnització que correspon és de 13 milions més els interessos.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.