Un grup d’arquitectes posa en entredit cedir Teixidores a l’IBAVI per a fer pisos

Professionals del sector argumenten la seva oposició al projecte municipal que pretén cedir la plaça per a construir 24 habitatges socials i alerten que el projecte afecta el BIC de la Fàbrica Nova

Foto: I.C.

Un col·lectiu de professionals en arquitectura s’ha posicionat en contra de la construcció de 24 habitatges socials que vol fer l’Ajuntament a la plaça pública de Teixidores a través de l’Institut Balear de l’Habitatge (IBAVI). Segons aquest col·lectiu, el projecte afectaria el perímetre visual de la Fàbrica Nova, declarada Bé d’Interès Cultural (BIC) el 2018, per tant, com a monument hi ha un perímetre que ha «d’estar buit per imperatiu legal i històric per permetre la lectura d’un dels referents més potents del passat industrial de Mallorca».

Entre altres arguments que exposen en contra de la cessió d’aquest espai urbà del centre de Sóller, esmenten que segons el Pla General d’Ordenació Urbana de Sóller (PGOU), la plaça de les Teixidores «és un espai lliure públic, i per tant no edificable». Malgrat que ara s’utilitzi com aparcament i per fer-hi algunes activitats puntuals, afirmen que «és un despropòsit fer habitatge públic» en aquest espai i acusen el Consistori de fer les gestions «mig d’amagat, basant-se en una ordenació redactada per uns pocs i sense consultar els col·lectius del poble».

Els reconeguts arquitectes Miquel Vadell, Antònia Mayol i Martí Lucena encapçalen la iniciativa. Mayol és autora del projecte de la plaça de la Constitució i de l’Oratori de Sant Ramon de Penyafort, mentre que Lucena és conegut pels seus treballs en centres educatius. Tots dos han col·laborat també en la rehabilitació de l’Hostal Términus de Palma, i Lucena ha dirigit la guia de l’Arquitectura de Palma. A la signatura de la missiva s’hi ha afegit igualment Rafel Cortès.

Pel que fa al contingut de la carta, publicada a la pàgina següent, els signants expliquen que el seu posicionament respon a «la manca d’informació clara» sobre el projecte i remarquen que el problema de l’habitatge «no es resol perdent espai públic, sinó amb més gestió i més feina».

Tots tres proposen a l’Ajuntament cercar altres alternatives com per exemple Cetre o el solar annex a la plaça on es fa ara un aparcament «perquè si no s’atura el projecte quedarà per sempre un bloc en detriment de perdre espai d’una plaça», esmenten. En qualsevol cas, els arquitectes insisteixen a dir que «és un espai lliure, tal com ho indica el PGOU, la Unitat d’Execució, el monument BIC de la Fàbrica Nova i, a més, la zona declarada coma una zona inundable pel departament de Recursos Hídrics».

D’ençà de l’anunci de l’Ajuntament de construir una promoció de pisos socials a Teixidores s’han alçat altres veus en contra d’aquest projecte. Una d’elles ha estat una iniciativa privada, la qual continua recollint signatures en contra de la construcció d’habitatges a la plaça pública. Els tres partits de l’oposició (Més, Seny i PSOE) també s’han manifestat en contra de crear habitatge social en aquest espai per evitar perdre una zona d’esponjament al centre de Sóller.

No obstant aquesta oposició, la regidora de Serveis Socials, Llum Castañer manté la idea de crear els 24 habitatges socials a Teixidores, tot i que reculà i demanà refer la proposta per a que fos menys impactant. D’una banda, al·lega que l’espai no és una plaça, «sinó que ara és un aparcament ple d’asfalt amb cotxes estacionats», un argument que segons els arquitectes «no és vàlid». D’altra banda, confia presentar aviat l’avantprojecte a la ciutadania «per a que pugui opinar a partir d’una proposta refeta a base de les aportacions de cinc arquitectes locals, «que inclou una construcció acord amb la Fàbrica Nova, un aparcament soterrat i altres places només per als vehicles dels residents sobre la plaça i una zona verda», explicà.

Tal com explicà en sessió plenària dimecres a una pregunta formaulada pel PSOE sobre l’estat del projecte, la regidora apel·là a la crisi habitacional que afecta Sóller i la resta de Mallorca, per tant assegurà «que continuam apostant pel projecte per ajudar a joves i majors a accedir a una casa».

Interrompuda la redacció del projecte

L’IBAVI ha aturat el procediment de contractació del projecte i la direcció d’obra de 24 habitatges protegits a la plaça Teixidores. Mitjançant una resolució del director gerent de l’insitut de l’Habitatge, s’ha acordat desestimar el procediment, després que l’Ajuntament sol·licitàs formalment el passat 16 de gener a l’IBAVI que desistís del procediment de contractació. El Consistori també va demanar que s’obrís una nova licitació, incorporant les aportacions tècniques dels serveis municipals formulades durant el procés de consulta prèvia. Segons s’indica a la resolució, la petició municipal respon a la necessitat de reconsiderar i reorganitzar el plantejament de l’espai, ja que els informes tècnics afecten aspectes bàsics del projecte.