Setmanari d'informació local - 140 anys

Què pensen els ciutadans de les Balears sobre el turisme i el seu impacte? Consultau aquí els resultats de l'enquesta

71717

El 77,2% dels residents de les Balears creu que el turisme té un gran impacte en l'augment del cost de l'habitatge, mentre que el 55,3% assenyala el seu impacte en l'encariment dels costos i serveis.

Són dues de les dades que s'extreuen de l'Enquesta d'opinió a residents sobre el turisme a les Balears 2024, elaborada per l'Agència d'Estratègia Turística (AETIB), que recull l'opinió dels residents a l'arxipèlag sobre el turisme i el seu impacte. L'enquesta es va realitzar a l'octubre del 2024 a 2.008 persones (738 a Mallorca, 460 a Menorca, 460 a Eivissa i 350 a Formentera).

Satisfacció amb el turisme

Pel que fa al nivell de satisfacció de la població amb el sector turístic, el 42% dels residents es mostren d'acord o molt d'acord amb l'afirmació 'Estic molt satisfet amb el turisme a les Balears', mentre que un 38,8% no hi està d'acord o fins i tot està molt en desacord.

Els que estan o han estat relacionats amb el sector turístic a nivell laboral tenen una opinió més favorable respecte d'això, 51% davant del 29,1% dels que no han treballat ni tenen ningú a casa seva que hagi treballat al sector.

Per illes, Formentera és la que té el percentatge de residents satisfets més alt, 68%, la segueix Menorca amb un 65,6%, Eivissa amb un 48,3% i Mallorca amb un 38%.

Nombre de turistes

Segons l'enquesta, el 42,4% dels residents consideren que arriben massa turistes en períodes concrets de l'any i un 33,2% que n'arriben massa, mentre que un 19,8% estan satisfets amb el nombre d'arribades i només un 4,6% consideren que n'arriben pocs.

El 71,1% dels residents que tenen vinculació econòmica amb el sector turístic opinen que hi arriben massa turistes o massa en períodes concrets de l'any. Aquest percentatge augmenta fins al 82% en el cas dels residents que no tenen cap vinculació econòmica amb el sector.

Per illes, a Formentera hi ha un 53,5% dels residents que opinen que hi arriben massa turistes o massa en períodes concrets de l'any. A Menorca aquest percentatge augmenta fins al 65,6%, a Eivissa fins al 66,6% i a Mallorca fins al 78,5%.

Qualitat de vida

Demanats per l'impacte del turisme en la qualitat de vida de la ciutadania, un 19,5% dels residents considera que el turisme ajuda a millorar la seva qualitat de vida i un 36,3% que ajuda a mantenir-la, mentre que un 13,4% ha contestat que no hi influeix i un 30,8% que la perjudica.

El 65,8% dels residents amb relació laboral al sector turístic (o amb algun resident de casa seva al sector) pensen que el turisme ajuda a millorar o a mantenir la seva qualitat de vida. En el cas dels qui no tenen relació laboral amb el sector, aquest percentatge es redueix fins al 41,7%.

Els nascuts a un altre territori de l'Estat o a un altre estat han contestat en un 57,3% que el turisme ajuda a millorar o a mantenir la seva qualitat de vida, en el cas dels residents nascuts a les Illes aquest percentatge se situa en el 54,8%.

A Menorca és on hi ha més residents que opinen que el turisme ajuda a mantenir o millorar la seva qualitat de vida (69%), la segueixen les Pitiüses (55,4%) i en darrer lloc Mallorca amb un 54,5%.

L'enquesta de l'Aetib ha demanat també als residents la seva opinió sobre el lloguer turístic i recull que el 61,8% dels enquestats no hi estan d'acord o estan molt en desacord amb el lloguer de vacances en habitatges particulars, mentre que el 38,2% hi estan d'acord o molt d'acord.

Els residents de rendes més baixes són els que estan més en desacord amb el lloguer de vacances en habitatges particulars, mentre que entre rendes altes i altes-mitjanes el percentatge en desacord se situa en un 56,4%, entre les rendes mitjanes-baixes i baixes aquest percentatge augmenta fins al 68,3%.

Els residents a Menorca són els que tenen una opinió més negativa sobre aquesta tipologia de lloguer, el 67,1% han contestat que no hi estan dacord o que estan molt en desacord. La segueixen Eivissa amb un 66% i Mallorca i Formentera amb un 60,6% cadascuna.

Impacte del turisme

En demanar als residents sobre l'impacte que el turisme té sobre la generació de riquesa i ingressos, un 49,8% ha contestat que té un gran impacte i un 36,1% un impacte mitjà.

Pel que fa a la generació de llocs de treball qualificats, el 37,2% dels residents han contestat que el turisme té un gran impacte i el 36,6% un impacte mitjà.

Per contra, els residents enquestats són de l'opinió, en un 65,5%, que el turisme crea aglomeracions als carrers, botigues i transport.

El 77,2% pensa que el turisme té un gran impacte en l'augment del cost de l'habitatge i el 55,3% en el cost dels béns i els serveis i el 62,3% considera que el turisme té un gran impacte en la degradació dels recursos naturals.

Fluxos turístics

Quan es demana als residents de les Illes Balears si estan d'acord a limitar el nombre de visitants, el 69,1% n'està d'acord. Destaca el cas de Mallorca, on aquest percentatge arriba al 77,4% dels enquestats.

Pel que fa als creuers, el 69,2% dels residents estan a favor de la limitació. En el cas de Mallorca, on hi ha més incidència d'arribades, aquest percentatge arriba al 77,4%.

El 68,4% està d'acord, més o manco, en limitar el nombre d'establiments i places turístiques. Per illes, Mallorca és on trobam un percentatge més alt (76,1%) a favor de la limitació de places, mentre que a la resta d'illes aquest percentatge és menor (43,3% en el cas d'Eivissa, 42,7% a Menorca i 18,9% a Formentera). Si demanam específicament sobre la limitació del lloguer de vacances en habitatges particulars, aquest percentatge augmenta fins al 80,5%.

Pel que fa als vehicles de lloguer, el 79,6% està d'acord a limitar el nombre com a mesura de gestió. A Mallorca aquest percentatge arriba fins al 84,7% de residents que estan a favor de limitar-lo, mentres que a Formentera, un 55,4% no està a favor de la seva limitació.

Un 67,6% dels residents estan d'acord o molt d'acord a incrementar la taxa de l'Impost de Turisme Sostenible i en demanar sobre la tipologia de projectes on s'inverteixen els doblers recaptats per aquest impost, veiem que els que tenen més acceptació són els projectes que tenen com a objectiu el medi ambient, 89,8%, segueixen els que tenen a veure amb patrimoni històric (86,6%) turisme responsable (84%), formació i ocupació (83,4%), habitatge i lloguer social (78,2%), investigació científica (77,4%) i turisme sostenible (75,5%).

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.