Setmanari d'informació local - 140 anys

La UIB intervé a l'ONU per defensar els drets del poble sahrauí

Una delegació universitària, encapçalada pel vicerector Pau de Vílchez, exposà la situació legal del Sàhara Occidental davant la Comissió de Descolonització de l’ONU

73232

La Universitat de les Illes Balears ha participat en la quarta comissió de l’Assemblea General de Nacions Unides, dedicada als processos de descolonització, que s’ha celebrat a Nova York. En aquesta trobada, una delegació de la UIB, encapçalada pel vicerector de Relacions Internacionals, Solidaritat i Justícia Global, el doctor Pau de Vílchez, ha presentat l’estat actual del dret internacional sobre el Sàhara Occidental, posant de manifest la necessitat de garantir el respecte als principis fonamentals del dret internacional i als drets del poble sahrauí.

Acompanyada per l’Associació d’Amics del Poble Sahrauí, la delegació de la UIB ha defensat davant representants diplomàtics de diversos països la vigència del dret a l’autodeterminació del territori i ha remarcat la importància de mantenir viu el debat en l’agenda internacional. Durant la seva intervenció, també s’ha recordat el 50è aniversari de dos fets clau: la Marxa Verda i l’opinió consultiva de la Cort Internacional de Justícia, que ja el 1975 va concloure que el Marroc no tenia cap títol legal sobre el territori sahrauí.

Compromís amb Scholars at Risk

D’altra banda, Pau de Vílchez ha participat també en el congrés anual de la xarxa internacional Scholars at Risk, una organització que agrupa universitats d’arreu del món compromeses amb l’acolliment i la protecció d’acadèmics i d’investigadores que pateixen persecució a causa de la seva activitat científica o de contextos de conflicte armat. Aquesta trobada ha servit per compartir experiències, identificar bones pràctiques i analitzar noves vies per reforçar els mecanismes de suport a les persones i a les institucions afectades per vulneracions de drets fonamentals en l’àmbit universitari.

La participació de la UIB en aquest congrés ha permès consolidar aliances estratègiques per continuar impulsant la defensa de la llibertat acadèmica i enfortir la col·laboració amb la xarxa Scholars at Risk, que enguany ha centrat el debat en la situació de les universitats als Estats Units i en els possibles riscos de restricció de la llibertat de càtedra. En aquest context, la Universitat de les Illes Balears «referma el seu compromís amb els drets humans i amb la funció social de la universitat a escala internacional, tot situant la protecció de l’activitat científica crítica i independent com un pilar essencial de la democràcia i del progrés global».

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.