Setmanari d'informació local - 140 anys

MÉS aposta per uns ports «públics, sostenibles i accessibles per a tothom»

La formació registra 26 esmenes a la reforma de la Llei de Ports de PP i Vox

73285

MÉS per Mallorca presenta 26 esmenes a la Proposició de reforma de la Llei de Ports de les Illes Balears, registrada pel Partit Popular i Vox, amb l’objectiu de garantir que aquestes infraestructures es gestionin com a autèntics espais públics, oberts i al servei de la ciutadania, amb criteris de sostenibilitat ambiental, equitat social i defensa de la llengua i cultura pròpies.

La diputada Maria Ramon, autora de les esmenes, afirma a que s’encaminen a que «els ports siguin espais de vida, de convivència i de respecte ambiental, no zones privatitzades ni focus d’especulació. Amb aquest conjunt d’esmenes volem garantir que la mar continuï sent de tothom, protegida i accessible, i que la gestió portuària respongui als interessos de la ciutadania i no als dels lobbies».

El paquet d’esmenes transforma el model portuari actual i aposta per una nova governança basada en la transparència, la participació i la protecció del litoral. Així, es defensa l’accés universal a la mar, l’eliminació de barreres injustificades i la reserva d’un mínim del 10 % d’amarraments per a embarcacions petites amb tarifes socials regulades. També es proposa prohibir la revenda especulativa de drets d’amarrament i es reforça el control de les concessions perquè prioritzin l’ús públic, la transparència i la rendició de comptes.

El grup ecosobiranista planteja que totes les obres en domini públic portuari comptin amb avaluació ambiental, i incorpora la creació d’un protocol de desballestament sostenible per a embarcacions abandonades, així com un registre d’embarcacions en risc.
Les esmenes també preveuen que almenys un 15 % de les taxes portuàries es destinin directament a la conservació marina, la recuperació d’hàbitats i la lluita contra els abocaments.

MÉS per Mallorca proposa reforçar el paper del Consell Assessor dels Ports afegint-li el terme social i ampliant la participació d’entitats socials, ambientals, veïnals i del sector marítim. També es fa preceptiu i vinculant l’informe urbanístic municipal en obres que afectin el paisatge i l’entorn urbà.

El model defensat per MÉS vincula qualsevol pròrroga o concessions a plans esportius i educatius oberts a la ciutadania, auditories ambientals independents, tarifes socials i l’ús prioritari de la llengua catalana. Es recupera, a més, el límit màxim de 35 anys per a les concessions, «evitant perpetuar privilegis i garantint el control públic».

Les esmenes incorporen limitacions de velocitat a una milla de la costa, també per a motos d’aigua, a més de mesures de seguretat i preservació del medi, i la regulació d’embarcacions en aigües interiors segons criteris ambientals i de capacitat de càrrega.

El paquet normatiu inclou la promoció de la cultura marítima tradicional i l'ús preferent de la llengua catalana a ports, senyalització i comunicacions, «reforçant la identitat pròpia del país«.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.