Setmanari d'informació local - 139 anys

Mor Javier Mayol Mundó, president del Tren i impulsor del seu vessant cultural

Diumenge dematí va morir a la clínica de Son Dureta el president del Ferrocarril de Sóller, Javier Mayol Mundó. Mayol, de 47 anys d'edat i pare de dos fills, va morir a la Unitat de Vigilància intensiva com a conseqüència de les gravíssimes ferides sofertes en un accident de trànsit que va patir el dimecres dia 22 a darrera hora del capvespre quan es dirigia cap a Palma en la seva motocicleta. La notícia de la situació crítica de Mayol que va tenir el, encara que ja esperat, fatal desenllaç passades la una de la matinada de diumenge, es va estendre amb rapidesa per la ciutat degut al fet que la seva gestió al capdavant de la companyia ferroviària des de l'any 2002 i d'altres iniciatives empresarials i familiars l'havien convertit, sobretot en els darrers anys, en una persona molt coneguda per la gairebé totalitat dels veïns i molt benvolguda i valorada en el sectors empre arial i cultural illencs. Pel que sembla una patinada de la moto va ocasionar una desafortunada caiguda que va dur el cos de Mayol baix un guardarail metàl·lic situat a uns cinquanta metres de la boca nord del túnel de Sóller. El fet és que Mayol va quedar amb el coll estret sota el metall (que en aquest punt forma una cunya amb el paviment), la qual cosa li va ocasionar les terribles ferides que finalment van causar diumenge el decés. Javier Mayol estava relacionat amb el sector empresarial solleric sobretot a través de l'empresa familiar de creuers, Barcos Azules, que opera des del Port de Sóller realitzant les clàssiques excursions marítimes per la costa de Tramuntana amb una de les flotes de golondrines més importants de les illes. Però és sobretot reconeguda la seva la seva gestió al capdavant del Ferrocarril de Sóller que ocupava des de l'any 2002, quan va assumir la presidència del Consell d'Administració després d'adquirir un paquet d'accions en un moment en el qual la companyia afrontava una de les pitjors crisis de la seva dilatada història. Juntament amb els seus més íntims col·laboradors, també co-propietaris i consellers del Ferrocarril, va aconseguir en primer lloc un ampli acord amb els treballadors de l'empresa als quals va aconseguir implicar en una nova etapa del Tren de Sóller. Una fita molt important va ser aconseguir, l'any 2005 , del Govern Balear presidit per Jaume Matas, una prolongació de la concessió ferroviària Palma-Port de Sóller en favor del Ferrocarril de Sóller S. A. per un nou període de 50 anys, amb el compromís de renovar totalment material i línia i realitzar la necessària modernització d'infrastructures i millorar la seguretat. Projectes ja iniciats i en fase avançada d'execució. Però sense dubte un dels fets diferencials que ha marcat la companyia baix la presidència de Javier Mayol ha estat l'impuls del vessant cultural del Ferrocarril que ha culminat en la constitució de la fundació Tren de'l Art. La institució, de la qual el finat en va ser un dels principals entusiastes, es va crear en el mes de març de l'any passat amb la intenció de promocionar la Vall a través del Tren i de la mà de l'art i la cultura.

La fundació, presidida per Pere A. Serra, ja ha impulsat una sèrie de projectes en col·laboració amb l'empresa entre els quals destaquen per la seva importància l'adquisició per part del Tren de Sóller del casal modernista de Can Prunera per a la seva conversió en centre d'art dedicat al modernisme. També ha destacat la realització d'actes culturals de gran èxit. El vessant cultural del Ferrocarril es va iniciar durant aquest període amb la inauguració, a les estacions de Sóller i Palma, de sales d'exposició dedicades a Joan Miró, a Pablo Picasso i al paisatgisme mallorquí. En tots aquests projectes, Mayol va estar directament implicat transmetent el seu entusiasme als altres membres de l'equip. També va promoure l'adquisició per part de l'empresa de la fàbrica de teixits de Can Pizà propera a l'estació del tren a Sóller. El mateix Mayol havia comentat en nombroses ocasions alguns dels projectes a realitzar en aquest edifici encara que sempre va demanar discreció fins a una decisió oficial del Consell d'Administració. La tràgica desaparició de Mayol en un moment d'èxit personal i professional ha causat commoció a l'illa i ha donat peu a nombroses manifestacions de dol que es plasmaren sobretot en el seu multitudinari funeral. I així. l'església parroquial de Sant Bartomeu va resultar dimarts petita per acollir la gran quantitat d'assistents al funeral de Javier Mayol Mundó, president del Ferrocarril de Sóller. Un tren especial disposat per la companyia ferroviària ja havia partit de Palma ple de gent que havia manifestat la seva intenció d'assistir a la cerimònia religiosa i acomiadar-se així d'aquest jove empresari, la mort del qual tanta commoció , així com mostres de condol i afecte, ha ocasionat. El temple parroquial va resultar petit per acollir la gran quantitat de gent que es congregà fins i tot a l'exterior del lloc de la celebració. Entre els assistents hi havia reconegudes personalitats del món de l'empresa, la política, la cultura i l'art, tant de Sóller com de fora de la vall i fins i tot hi hagué qui viatjà expressament a les illes per poder-hi ser present.També molts treballadors del Ferrocarril de Sóller i per suposat el seu consell d'administració i membres de la Junta Executiva i de la fundació Tren de l'Art, que han estat alguns dels més estrets col·laboradors de Mayol durant aquests anys com són el president de la fundació, Pere A. Serra, el co-propitari, Vicenç Sastre i el cap d'explotació, Antoni Cifre.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.