El Consell de Mallorca ja ha encarregat un estudi tècnic sobre les alternatives per garantir l’evacuació del túnel de Sóller, encara que l’opció que compta amb més opcions és la construcció d’una via paral·lela sobre la qual ja hi ha una primera estimació de despesa: entre 20 i 30 milions d’euros, segons la consellera de Territori del Consell, Mercedes Garrido.
Segons la informació publicada pel diari Última Hora, l’opció d’enllaçar els dos túnels, el de tren i el de carretera, a través d’una via subterrània està pràcticament descartada perquè no estan al mateix nivell i el túnel del tren té un pas d’evacuació molt estret. En estudi hi ha la construcció d’una via paral·lela, però falta per determinar si serà al mateix nivell, per davall o per damunt del túnel actual.
Condicions
El Consell ha fet una consulta prèvia a Emergències per determinar quines condicions bàsiques ha de reunir aquesta via d’evacuació i la resposta és que, com a mínim, ha de poder passar un vehicle, de manera que el túnel ha de tenir unes dimensions majors de les esperades.
Aquesta circumstància té una conseqüència directa: el pressupost d’execució també serà més gran del que s’esperava en un primer moment el que al seu torn provoca que el Consell no pugui afrontar l’obra amb recursos propis. La consellera de Territori ja s’ha posat en contacte amb el Ministeri de Foment perquè l’obra pugui finançar-se amb càrrec al conveni de carreteres. Garrido ja ha demanat una reunió amb el ministre, José Luis Ábalos, per negociar amb ell la incorporació d’aquesta obra a aquest document.
Sempre segons la informació publicada pel roptatiu del Grup Serra, la proposta del Consell implicarà treure del conveni algunes de les grans obres viàries pactades al seu dia i que ja no es faran i, a canvi, incloure aquesta infraestructura que és urgent i necessària. L’actual túnel està considerat com un dels més perillosos d’Europa perquè no té cap via d’evacuació. La construcció d’aquesta via no estava incorporada en les condicions quan es va fer la concessió de l’obra, però una vegada que el Consell s’ha fet càrrec d’aquesta instal·lació és obligatori fer-ho. «Un túnel d’aquesta longitud ha de tenir una via d’evacuació segura».