Setmanari Sóller

Setmanari d'informació local - 137 anys

«Necessitam un pacte per a l’educació ja»

Coque Sureda entrà de director del CEIP ES Fossaret en el curs que començà la pandèmia.

Irene Cabrer

Coque Sureda (Sóller, 1981) confessa que és un gran aficionat al bàsquet. S’inicià a aquest esport als 12 anys i de ben jove dirigí un equip on continua com a tècnic i membre de la Junta Directiva del Joventut Mariana. En aquesta entrevista ens parla de la nova llei educativa i de com s’han organitzat el centre escolar.

-Com ha començat aquest curs?
-Ha començat mogudet degut a la immediata posada en marxa de la nova llei educativa quan podríem dir que s’ha començat la casa per la teulada… No s’ha informat degudament ni format com toca, sinó que tot ha anat sobre la marxa, de qualsevol manera, a correcuita.

-Què creu que aporta la nova llei educativa? Hi està a favor?
-Nosaltres qualificam la nova llei com a positiva ja que a la fi sorgeix una llei que planteja forts canvis a en tots els sentits i enfoca la mirada cap a una educació més competencial on els continguts (saber) serien una eina per arribar a aquestes competències que es pretenen (saber fer). La LOMLOE planteja la necessitat d’emprar noves formes de treballar amb els infants a més de la tradicional, però sobretot d’avaluar el progrés dels alumnes. Els punts desfavorables de la Llei, a més de com es fan les coses, podríem dir que crearà confusió en les famílies a l’hora de rebre les informacions sobre el progrés escolar dels seus fills, ara per ítems d’assoliment.

-Quins canvis són els més significatius a la pràctica i en què ajuda a l’alumne?
-A infantil, els canvis són mínims a nivell pedagògic. A Primària podem dir que comença a haver-hi un canvi més notori, ja que pretén una pedagogia més oberta i flexible, adaptant els aprenentatges a la manera d’aprendre de cada infant; fora tants llibres, més innovador i motivador enfocat a la nova demanda de la societat. El treball per ambients; cooperatiu; projectes; recerques; experimentacions i investigacions seran algunes de les metodologies a aplicar. Però s’ha d’estar alerta a treballar només amb una d’aquestes fórmules, perquè hem de procurar donar sortida a totes les formes d’aprendre dels nins i no pecar de no seguir treballant per fomentar la memòria i la cultura de l’esforç.

-Fa dues setmanes es va convocar una vaga en contra de la LOMLOE, algú del vostre centre la va secundar? Per què?
-No, no té sentit fer-la quan ja està aprovat pel BOIB i ja estem obligats. Les circumstàncies eren per fer una vaga en condicions aturant alguns dies, no una vaga de dues horetes perquè els sindicats complissin amb l’expedient.

-Ningú va fer vaga, però la majoria dels mestres i professors s’hi han manifestat en contra? Per què?
-Com he comentat els mestres estan molestos per les presses, les improvisacions, les instruccions ja iniciat el curs i, sobretot pel constant canvi de lleis educatives. No estan deixant marge per comprovar si cada modificació de llei funciona i quan els docents ens hi començam a acostumar ens canvien. Necessitam un pacte per l’educació ja! El decret del currículum va ser presentat com a esborrany al maig i els mestres començàrem a fer feina, però no ha estat aprovat per BOIB fins al 2 d’agost. Aleshores ens trobam que hem de posar en marxa una nova manera de treballar i d’avaluar a correcuita. Aquestes lleis i innovacions s’haurien de fer gradualment. A més duim uns anys que l’esforç per adaptar-mos a les noves circumstàncies no es veu compensat econòmicament, amb sous congelats i falses promeses, mentre altres col·lectius administratius de l’Estat o Ajuntaments sí se’ls apuja.

-Seria necessari primer una formació per als docents o s’hauria de suspendre la llei?
-Estar format és bàsic fer les coses bé. De totes formes jo sóc partidari que els docents són professionals experts i han de saber adaptar-se. Aquí al Fossaret treballam des de juny per preparar els canvis i ens veim preparats a nivell de recursos i coneixements per afrontar aquesta aventura. Crec que la llei és correcta, cal donar-li temps, de totes maneres no seria cap errada preguntar, escoltar els que estan a dins les aules en la seva elaboració. La LOMLOE no s’ha de suspendre, s’ha de fer una flexibilització real de la seva aplicació i ajudar als docents a fer-ho el millor possible, ja sigui amb formació com amb suport en la praxi.

-A més, d’això, se vos ha concedit una persona pel manteniment (conserge) dels centres tal com demanàreu?
-És una reclamació de fa anys. Els mestres hem de fer de tot perquè l’escola funcioni. Diuen que ens dotaran d’aquesta figura compartida per a les escoles que arreglarà desperfectes. Esperem que aquesta iniciativa arribi.

-Vos han donat una solució per a posar ombres al pati?
-Després d’insistir, ara ens diuen que posaran una estructura al pati d’infantil, serà molt bo per als menuts de 3 a 6 anys que feien pati amb les ombres d’unes teles que improvisàrem. Quan sorgeixen aquestes iniciatives de l’Ajuntament són d’agrair.

-Quines altres necessitats teniu a l’escola i què ha de resoldre l’Ajuntament?
-Desperfectes mils per ser una escola nova. Massa escoles a Sóller i cap està ben mantinguda, s’entén que hi ha poca brigada, però l’espai on van els infants de Sóller a diari ha d’estar en bones condicions. No només manteniment, tenim desperfectes on des de Conselleria haurien de fer alguna cosa més perquè algunes assumptes no són competència de l’Ajuntament, ja que no són només manteniment sinó d’infraestructura.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.