El transport a Sóller és una qüestió complicada, ja que la Vall, tot i ser d’una mida reduïda, rep un gran flux de persones, sobretot turistes i visitants externs. El municipi té una infraestructura de carrers i carreteres que dificulta l’agilitat del tràfic. N’és un exemple el semàfor, on és habitual trobar-se discussions entre conductors i embossos, així com el centre en general. La carretera principal que va cap al Port també és un punt una mica conflictiu, es creen caravanes freqüentment a l’estiu. A més, a carrerons estrets com el camí de la torrentera molts cotxes de lloguer queden encallats.
Sóller compta amb diverses opcions de transport, sigui públic o privat. En el transport privat ens trobem cotxes i motos particulars, cotxes de lloguer, VTC i fins i tot busos. D’altra banda, trobam que el TIB ofereix algunes línies de busos, també hi ha una petita flota de taxis, i el tren i tramvia.
El TIB (Transport de les Illes Balears) té quatre línies de busos que passen per Sóller i pel Port; la 203, que passa per Valldemossa i Deià; la 204 va del Port a Palma per Son Sardina; la línia 231 arriba fins a Alcúdia passant per Escorca i Pollença; i la 232 fa el recorregut més curt, del Port a Fornalutx. En l’últim any ha augmentat l’ús del bus de línia per part de sollerics, gràcies a la seva gratuïtat per a tots els usuaris residents que es treguin la targeta corresponent.
Miquel Muñoz Calafell utilitza el servei de TIB per anar de Sóller al Port els dies que treballa en un hotel, com també a l’hivern l’agafa cada setmana per anar a entrenar. Muñoz descriu la seva experiència, «el bus de línia és un servei millorable, ja que moltes vegades arriba tard, sobretot als punts intermedis del trajecte». Muñoz afegeix que «a més les freqüències podrien ser més elevades, sobretot de vespre, perquè en acabar de treballar només em queda un bus que no puc perdre». «Per anar a Palma molts cops l’he trobat ple i no he pogut pujar o he fet el trajecte dret al bus», acaba Muñoz.
Per tant, el servei que ofereix el TIB té molts avantatges, però ara per ara encara té mancances. Com diu Muñoz, «estic content amb el transport públic, però de vegades sembla estar més orientat a un ús turístic, no a les necessitats dels locals».
Segons fonts oficials del Tren de Sóller, «el tramvia i el tren, en temporada alta, transporten cada dia entre 1.500 i 2.000 persones conjuntament». «El tren pot transportar fins a 350 persones en un viatge, i el tramvia varia entre unes 150 i 200 persones».
Tot i ser un transport utilitzat majoritàriament per turistes, alguns residents segueixen anant al Port amb tramvia, sigui per anar a treballar o a la platja. Aquests sollerics poden comptar amb un carnet per reduir el preu habitual, que ara mateix es troba en 9 euros i amb el carnet surt per un. Els veïns de Fornalutx, Bunyola i Palma també poden gaudir de descompte de residents.
El servei de taxi és un mitjà poc pràctic pels habitants de la Vall. Les tarifes elevades i, sovint, la disponibilitat de taxis suposen un ús quasi exclusiu dels turistes. Una de les taxistes que tenim a Sóller explica que «comptam amb una flota d’uns 24 vehicles, i el trajecte més comú entre tots nosaltres és del centre de Sóller al Port».
Cal destacar que a principis d’estiu del 2022 l’Ajuntament llençà una enquesta sobre el transport a uns 38 empresaris, i un 80% dels enquestats considerà el seu servei ‘dolent’ o ‘molt dolent’. En general, les queixes foren pel temps d’espera o la manca de cotxes disponibles, entre d’altres. En resposta a les queixes s’autoritzaren 6 llicències de temporada, que semblen haver ajudat, però no han solucionat el problema. De fet, alguns taxis de Palma també estan autoritzats a actuar dins Sóller.
Un altre servei de transport dins la Vall, privat, són els VTC. A Sóller comptam amb uns 9. Miquel Arbona -de l’empresa Repic- explica que compten amb 5 dels vehicles que hi ha al municipi i funcionen a través de reserves. Arbona segueix que «es pot reservar un ‘transfer’ dels nostres amb un mínim de trenta minuts abans del servei, i precisament això és un dels factors que ens permet puntualitat, un dels nostres trets característics».
A més, Arbona aclareix el tipus de servei que ofereixen els VTC, «també funcionam amb agències de viatges i podem arribar a fer de 80 a 100 viatges a l’aeroport per dia». Segons Arbona «el servei de ‘transfers’ l’utilitzen tan sols turistes, i les nostres tarifes són un 30% més elevades que les dels taxis».
Amb tot això veim que el transport dins la Vall és complicat. Així com els estrangers compten amb diferents opcions bastant viables per les seves breus estances, els locals veuen les seves possibilitats reduïdes. El més habitual és que els habitants del municipi acabin per recórrer al vehicle privat.
Solucions
Cada vegada és més evident el problema del trànsit a Sóller, i ja s’han fet algunes passes per començar a solucionar-lo. Els senyals dissuasoris del carrer d’Isabel II o la gratuïtat del TIB en són un exemple. Ara bé, es necessiten canvis significatius en les polítiques del Govern per poder veure una descongestió del tràfic solleric. Algunes de les propostes llençades per sollerics com l’agrupació SOS Sóller són la regulació dels cotxes de lloguer; limitar l’entrada al centre, més control policial del trànsit, etc.