Setmanari d'informació local - 138 anys

Les entitats cíviques illenques varen mobilitzar 3.400 voluntaris durant el primer estat d'alarma

Les entitats cíviques illenques varen mobilitzar 3.400 voluntaris durant el primer estat d'alarma. | CAIB

La Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, a través de la Direcció General de Participació i Voluntariat, ha enllestit l'elaboració del 'Mapa del Voluntariat de les Illes Balears durant l'estat d'alarma Covid-19'. Un informe que respon a la petició feta des del Ministeri d'Afers Socials i Agenda 2030, que vol donar visibilitat a la feina feta per entitats de voluntariat i ajuntaments i saber quina ha estat la resposta de la societat durant aquesta situació d'excepcionalitat.

Tal com ha explicat el Govern aquest dissabte, coincidint amb el Dia Internacional del Voluntariat, El Mapa s'ha elaborat a partir de la informació facilitada per 36 entitats de les Illes (de les quals 28 treballen a Mallorca, 10 a Menorca, 14 a Eivissa i 6 a Formentera), que han executat programes de voluntariat durant aquest període, i 31 ajuntaments que han impulsat un ampli ventall de programes i actuacions durant l'estat d'alarma.

Pel que fa a les entitats de voluntariat, aquestes 36 entitats han executat 74 programes de suport a la ciutadania, un 25% dels quals han estat de nova creació per tal de donar resposta a les necessitats associades a la pandèmia. La majoria d'aquests programes estan vinculats a la distribució d'aliments (29,7%), el suport a tràmits administratius (18,9%), l'acompanyament a grups vulnerables (9,4%) i la confecció de mascaretes (6,7%).

Més d'un 60% d'aquests programes han estat desenvolupats per entitats acreditades dins la xarxa Entitat Covid-19, gestionada des de la Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern a través de la Direcció General de Participació i Voluntariat dins la Xarxa Junts, mentre que un 9 % responen a programes impulsats des de l'organització veïnal amb la implicació d'ajuntaments coordinats amb xarxes de suport veïnal, formals o informals, o entitats de voluntariat per donar resposta a les necessitats del municipi.

Les entitats han hagut de fer un esforç d'adaptació dels seus programes a l'estat d'alarma (67%) i més de la meitat dels projectes s'han dut a terme de manera coordinada amb les administracions locals. A través d'aquestes actuacions, les entitats han mobilitzat 3.407 voluntaris arreu de les Balears per donar suport a 141.246 persones; d'aquestes, més de 75.000 persones s'han beneficiat de programes de distribució d'aliments i productes de primera necessitat.

El Mapa del Voluntariat durant l'estat d'alarma també recull informació de 26 ajuntaments de les Illes, que han desenvolupat 61 programes, la gran majoria dels quals (80,3%) s'han creat de bell nou arran de la crisi. Les actuacions principals dels municipis han anat destinades a la distribució d'aliments (32,7%), l'acompanyament a grups de risc (9,8%), la desinfecció de carrers (21,3 %) i la confecció de mascaretes (16,3%).

A diferència de les entitats, en què la majoria de programes (63,5%) s'han centrat en l'atenció personalitzada de famílies o persones individuals, els consistoris han destinat més esforços i actuacions (47,54%) al treball comunitari, la qual cosa ha impulsat programes complementaris. Tota aquesta tasca ha mobilitzat per part dels ajuntaments 3.407 persones voluntàries per donar suport a 232.351 persones beneficiàries.

En l'àmbit dels ajuntaments destaca el pes de l'organització veïnal en aquests moments de crisi sanitària: 40 dels 61 programes impulsats (65,5%) responen a aquesta modalitat, amb un major pes a Mallorca (31 programes, el 77,5 %), Eivissa (4 programes, 10 % del total), Menorca (3 programes, 7,5 %) i Formentera (2 programes, 5 %). La segona modalitat més representativa a escala municipal són les accions de protecció civil, amb 14 programes.

L'informe també detecta com el voluntariat ha intensificat l'ús de plans telemàtics per respondre a la ciutadania: en el cas de les entitats, un 11,7 % de les persones voluntàries han desenvolupat plans telemàtics i un 33% han combinat l'acció presencial amb el suport a distància.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.