Setmanari d'informació local - 140 anys

Les entitats socials critiquen les mesures de l’Ajuntament de Palma respecte a l’eix cívic de Blanquerna

72729
L'Ajuntament de Palma ha anunciat la seva intenció de suprimir el carril bici de Blanquerna. | Última Hora

Aquesta setmana l’Ajuntament de Palma ha anunciat que el carril bici de l’eix cívic de Blanquerna es traslladarà al carrer 31 de Desembre, eliminant així entre 15 i 20 places d'aparcament en aquesta via, i situant-ho en el carril de baixada des de la carretera de Valldemossa cap a Avingudes. La mesura ha estat criticada tant per Vianants Mallorca com Biciciutat de Mallorca que han reclamat mesures efectives per a millorar de manera integral l’eix cívic i la mobilitat sostenible.

Així, l’associació Vianants Mallorca ha advertit que per a convertir Blanquerna en un veritable eix cívic també «cal controlar les terrasses, reduir el trànsit i millorar els itineraris ciclistes».«Fa molts anys que reclamam que els pocs carrers per als vianants de Ciutat siguin segurs i espais lliures de vehicles. Per això, aplaudim la decisió de Cort de reubicar el carril bici fora de Blanquerna. No obstant això, si l'objectiu de l'Ajuntament és que els vianants puguin gaudir d'eixos cívics en condicions adequades, és necessari tenir en compte diversos aspectes».

El primer aspecte que cal tenir en compte, segons l’entitat, és «limitar l'expansió de terrasses». «Aquest tipus d'actuacions, si no es duen a terme correctament, poden derivar en una major ocupació de l'espai per part de les terrasses o en noves llicències que tornin a reduir l'espai disponible per al vianant. Esperem que Blanquerna no acabi tan saturada com el carrer Fàbrica, on a unes certes hores resulta difícil caminar entre tantes taules i cadires», han assegurat.

La segona actuació que caldria fer, segons Vianants Mallorca, és «reduir el trànsit motoritzat». «Per a garantir la seguretat dels vianants, no n'hi ha prou amb resoldre els conflictes entre vianants i ciclistes, també és necessari abordar els perills dels vehicles motoritzats. Blanquerna, amb uns 800 metres de recorregut, és travessada per nou carrers amb trànsit de motor. Una d'elles, Ausiàs March, a l'altura de Santa Pagesa, actua com una autopista urbana amb tres carrils en el mateix sentit i una velocitat màxima de 40km/h, que garanteix la mort d'un menor o ancià en cas d’atropellament», han assegurat. «El que hauria de ser un eix cívic tranquil i segur continua sent un espai on cap pare pot perdre de vista ni un segon a les seves filles mentre juguen», han afegit.

La tercera mesura que cal implementar, segons l’entitat, és la creació «d’itineraris ciclistes segurs i connectats». «Mentre Cort no doni una resposta seriosa a les necessitats dels ciclistes, aquests continuaran utilitzant les voreres i molestant els vianants. Per a aconseguir una mobilitat ciclista segura, no n'hi ha prou amb eliminar punts negres. Els carrils bici han d'estar en calçada, amb un traçat continu (sense interrupcions) i sempre que sigui possible, segregats del trànsit motoritzat», han assegurat.

Per a això, segons Vianants Mallorca és «hora de replantejar-se les velocitats i el disseny de les grans artèries de trànsit motoritzat, com Avingudes, per a apostar de veritat per la bicicleta i afavorir la mobilitat activa enfront dels vehicles que consumeixen tants diners, espai, energia i deterioren la nostra salut». En definitiva, des de l’entitat comparteixen la voluntat de millorar Blanquerna, però recorden «que la prioritat ha de ser el dret de totes les persones a caminar i gaudir d'espais urbans còmodes, segurs i realment cívics».

Traçat alternatiu

Per part seva, des de Biciutat de Mallorca consideren «imprescindible» que el nou tram de carril bici per 31 de Desembre, que ha de crear-se amb un mur que proporcioni seguretat suficient, «estigui operatiu abans de retirar el carril bici existent a Blanquerna, garantint així la continuïtat del servei i una xarxa segura per als ciclistes urbans i usuaris de patinets».

L'associació adverteix que una «eliminació prematura» del carril bici de Blanquerna sense assegurar la posada en marxa del nou en 31 de Desembre suposaria «un seriós perjudici per a la mobilitat sostenible i per als usuaris habituals». Biciutat recorda l'antecedent de la supressió del carril bici de la plaça d’Espanya, quan el mateix batle de Palma va anunciar «que els tècnics estudiarien rutes alternatives», per a finalment obligar a travessar-la a peu. Així, L’entitat sol·licita a l’Ajuntament de Palma «que prioritzi la protecció de l'itinerari ciclista i l'accés segur als principals punts de Ciutat».

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.