Setmanari d'informació local - 139 anys

Ja hi ha tres alternatives pel carril bici Sóller-Port: la millor val 3,8 milions

Inestur presenta als hotelers l'avantprojecte però adverteix que no es podrà executar aquesta legislatura

 La Conselleria de Turisme ha complit el seu compromís amb els hotelers de Sóller i l’Ajuntament i ha elaborat un complet avantprojecte per a la construcció d’un carril per a bicicletes entre Sóller i el Port de Sóller que va ser presentat ahir al sector juntament amb un paquet d’iniciatives per millorar l’oferta turística a la Vall. La proposta mostrada ahir per primera vegada als hotelers pel director de l’Inestur, Antoni Oliver, contempla quatre alternatives tècnicament viables, encara que l’estudi adverteix que una d’elles (la que més coincideix amb la ruta que actualment fan els ciclistes, ja queda «pràcticament descartada» per la seva perillositat pels usuaris

Projecte molt ambiciós

Oliver advertí durant la presentació que «es tracta d’un projecte molt ambiciós i tècnicament molt complicat que té un elevat cost» per la qual cosa pràcticament descartà que es pugui dur a terme aquesta legislatura encara que remarcà que la conselleria es compromet a «deixar un projecte completament redactat i amb tots els estudis realitzats». Les opcions presentades perquè puguin ser valorades i estudiades pel sector i pel consistori tendrien un cost que oscil·la entre els 1,8 i els 3,8 milions d’euros tot i que l’avantprojecte conclou que la millora opció (l’anomenada «opció 1» a l’avantprojecte) «és la més cara però també la més segura pels ciclistes» i que, a més, «permetria millorar les comunicacions del casc urbà amb l’altre costar de la carretera del Port i obriria una nova via cap a la costa», les altres dues alternatives viables, es podrien considerar «complementàries» a aquesta.

Les tres propostes a considerar (una vegada descartada la que coincideix més amb l’actual recorregut) tenen una longitud d’entre 3,6 i 7,2 quilòmetres, encara que aquesta darrera inclou trams de muntanya que només són practicables amb bicicletes d’aquest tipus.

La proposta més interessant per l’Inestur , amb un recorregut de 4.191,10 metres , començaria a la rotonda de Can Repic i seguiria el Desviament pel seu costat esquerra en direcció al Port ja que el costat dret suposaria una major interacció amb es vehicles i entrades i sortides de carrers, museu, benzinera, etc i suposaria disminuir molt la seva seguretat. Aquesta vorera té actualment entre 3 i 3,30 metres d’ampla a més d’un espai no asfaltat fins arribar as murs de les finques colindants d’entre 2 i 2,50 metres. Si s’utilitzessin 3 metres per al carril bici, encara quedarien 2,60 metres més per a vehicle aparcats i/o vianants

3,8 milions d’euros

Aquesta alternativa suposaria construir un pas inferior davall la rotonda de la carretera de Deià, pas que també donaria opció als ciclistes a anar cap el poliesportiu des de l’altra costat del Desviament). Una vegada superada la rotonda, a l’altura de la Telefònica el carril va a cercar el marge hidrogràfic esquerra del torrent Major per seguir-lo fins l’aparcament de Can Miró. Per no afectar les cases construïdes devora el torrent, es canviaria de marge fins a tres vegades mitjançant tres pontets. Però la gran dificultat sorgeix quan no es possible circular per cap dels dos marges per la qual cosa la proposta tècnica és crear un voladís de 379 metres de llarg penjat sobre el torrent. Tot i això, l’estudi creu que per disminuir el pressupost d’aquesta opció en mig milió d’euros la solució es realitzar expropiacions. El cost total de l’operació seria de 3.855.080 euros, encara que 2,8 correspondrien al tram del torrent al llarg de 2,5 Km, més de la meitat del total del recorregut.

De les dues altres opcions presentades per l’Inestur n’hi ha una de curta, habilitada per a qualsevol tipus de bicicleta, una de llarga només per a bicicletes de muntanya.

La primera té el seu inici a la plaça dels Teixidors i continua per s’Hort de Ses Ties per anar a parar a través de Sa Calatrava devers el Gorg d’en Bessó. Allà s’hauria de repetir l’opció voladís i després pel camí Vell del Port fins devora Deixalles, coincidint després el traçat amb la de l’alternativa anterior. El pressupost és només lleugerament inferior: 3,6 milions. Finalment la darrera baixa per l’Av. d’Astúries el camí de Ses Argiles per agafar el camí de Son Llempaies i arribar devers la sortida del túnel de Sa Mola.

El regidor de Turisme, Tomàs Plomer ha admès a aquest diari que el projecte del carril bici és «molt ambiciós» però creu que «s’ha de trobar el finançament entre la Comunitat Autònoma i els fons europeus perquè un carril per a bicicletes entre Sóller el Port és el mínim que es pot exigir a un destí turístic de qualitat com el nostre». Plomer creu que el projecte «es pot perfilar però és viable i l’hem de fer possible».

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.