Ports de les Balears, aprofitarà el polèmic inici de les obres del passeig marítim del Través per dur endavant el seu propi projecte de recuperació del calat al port des Sóller, utilitzant 4.023 metres cúbics de sediments del fons marí de la badia per complementar la regeneració de la platja prevista en el projecte que al mateix temps realitza el Ministeri de Medi Ambient.
Cal recordar que el projecte de Desenvolupament integral de la Badia que Costes és a punt d'iniciar preveu, a més de la construcció del passeig, la recuperació d'un tram de platja d'uns 400 metres de llarg.
Inicialment s'havia previst el recreixement amb l'aportació de unes 8.000 tones d'arena de pedrera, tot i que s'han fet coincidir ambdòs projectes a fi d'aprofitar sediments del mateix port. Així es desprèn de l'acord de la Comissió Balear de Medi Ambient que ja ha publicat el BOIB.
Contaminació per coure
El mateix acord de la CMAIB recorda que a part dels sediments del Port analitzats s'hi ha detectat la presència de coure per la qual cosa condiciona l'actuació a que el volum del material dragat contaminat s'ha de «detallar exactament i gestionar de manera independent a la resta de sediments que es dipositin a la línia de platja».
Les analítiques no han detectat cap contaminació bacteriològica ni orgànica en els sediments a utilitzar en el recreixement per la qual cosa l'abocament no resultarà perillós ni per la salut humana ni per als ecosistemes marins.
Un dels aspectes que ha dictaminat la CMAIB és que la realització aquest abocament no es podrà fer en un temps inferiotr als tres mesos. Es farà per succió a un ritme 350 metres cúbics setmanals transportant el sediment dels fons fins la platja a regenerar a una distància màxima de 162 metres mitjançant canonades. Els materials més fins es dipositaran en la part submarina i els més gruixuts a les parts emergides i sempre respectant els perfils de platja prevists per Costes en el seu projecte.
Cal recordar que l'actuació de Costes ha despertat una gran inquietut al Port ja que es desenvoluparà durant dues temporades i comporta el desplaçament de la via del tramvia. Ara s'hi afegirà també la realització per part de Ports de Balears que preveu el dragatge de la badia.