Setmanari d'informació local - 138 anys

Horari continu, la tendència que ha arribat per quedar-se

El comerç de Sóller encara el final de l’estiu amb un somriure per la pujada d’ingressos a causa de la tornada a la ‘normalitat’ després de la pandèmia, en un contexte en el que les formes de venda han canviat i el tradicional horari xapat per dinar canvia al continuu per maximitzar vendes. Parlam amb quatre responsables de comerços per conèixer les tendències i el perfil de clients que tenen tot condicionat pel sector al que pertanyen.

Prese Alcalá és la depenenta de la tenda Ángel Agudo. «Nosaltres tenim horari continu de 10:30 del matí a 8 del vespre. Obrim tots els dies. La temporada està anant molt bé, fins i tot millor que els anys abans de la pandèmia. Ha estat fantàstic. Ha vengut més turisme. Pareix que després de la pandèmia la gent té més ganes de viatjar i el turisme s’ha multiplicat». Afegeix que «Tenim clients de Sóller però entre els nostres clients són sobre tot extrangers. El que més venem són ‘polos’ i roba, accessoris i com tenim un poc de tot, la venda és molt variada. Els turistes que més compren aquí són alemanys i anglesos».

En relació als canvis dels horaris, Alcalá afirma que «crec que està havent un canvi de tendència en relació als horaris. Quan nosaltres vàrem començar érem només nosaltres i algún més que no tancàvem per dinar, però ara hi ha més gent que fan horari continu. Això és bo perquè així la gent passeja el migdia i hi ha més moviment. Pot ser de quatre a cinc no hi ha tanta gent, però val la pena».«Avui que és Sant Bartomeu i hem notat molta gent. A més, com hi ha comerços que tanquen, és possible que la gent vengui més aquí», apunta.

Mesos forts

La classe social dels turistes condiciona els ingressos de determinades botigues que ofereixen productes més cars i de més qualitat, fent que mesos amb menys massa turística siguin millors que altres més poblats com juliol o agost. Així ho explica Miquel Bestard, d’Artesania Eugenio, una tenda de records de qualitat especialitzada en productes fets amb fusta d’olivera. «La temporada va aceptablement.

Hi ha molta gent però de baixa qualitat econòmica. El mes de juliol va ser fluix, mentre que l’abril va funcionar molt bé, bastant més de fet. Als mesos de septembre i octubre venen clients de més poder adquisitiu», explica. «El 80% del que venem és a turistes. Anyoram els alemanys, que han estat substituïts pels nord-americans. El mes d’agost va bé, venen molts de francesos i un poc de nòrdics. Nosaltres sempre hem fet jornada continua perquè els migdies tenim gent. Amb tres o quatre vendes que podem fer ens ajuda a tenir una caixeta decent», revela Bestard.

Al davant de la tenda de comestibles Sa Botiga de sa Plaça, a la Avinguda Critòfol Colom, trobam Daniel Cifre que afirma que «la temporada va molt bé. Feim molta feina. Estam contents. Després de temporades fluixetes ens estam recuperant. Tenim un percentatge similar de clients locals i turistes. La forma de comprar ha canviat: ara compren més per impuls. Abans compraven molt de iogurts, llet, coses més bàsiques. Ara la gent compra més per disfrutar, compren més beure, entrepans...».

El botiguer afegeix que «nosaltres mai hem tancat els migdia. Segons quines professions s’ho poden permetre però nosaltres no. Ara hi ha més comerços que fan jornada continua. Si tu acabes de fer feina a les tres de l’horabaixa el que vols és poder anar a comprar».
Qui sí tanca al migdia és la carnisseria Torrens, més coneguda com a Ca’n Cantara, Joan Torrens no ho veu clar. L’horari xapat és un poc antic. L’hauríem de canviar però es farà més endavant. Des de la pandèmia han canviat els horaris perquè la gent ha canviat l’estil de vida i d’anar a comprar. Es compra els dematins, que és quan hi ha moviment. Els capvespres n’hi ha molta menys.

La demanda també ha canviat. Es ven molt més pollastre que abans i la vadella ha baixat perquè és més cara. També es ven bastant de xot, que és car. La gent s’adapta al que hi ha i s’ensumen que els mesos que venen, quan s’acabi l’estiu, seran durs, motiu per el qual compren productes més econòmics», explica.

Canvi

El comerç és una entitat viva que s’adapta al medi per sobreviure i maximitzar beneficis. Per aquest motiu, les botigues de Sóller amplien els horaris comercials tant en els negocis orientats a turistes com a locals amb un canvi de tendència que va a l’alça. D’aquesta manera, les botigues augmenten les hores d’activitat donant l’esquena a l’horari tradicional i a un ritme de vida més pausat per aprofitar al màxim l’horari comercial disponible i el que queda de temporada turística.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.