Setmanari Sóller

Setmanari d'informació local - 137 anys

Les carreres il·legals, el greu problema que continua sense resoldre’s

El Consell vol impulsar la nova Llei de la Serra per reduir les proves esportives oficials, però les curses il·legals que es produeixen diàriament a la Ma-10 segueixen sense vigilància

Els motoristes són els habituals protagonistes de les carreres il·legals a la Ma-10.

La carretera Ma-10 continua sent un circuit de carreres il·legals. La inexistent vigilància que es viu a la carretera de la Serra de Tramuntana durant els darrers anys ha provocat que diàriament es produeixin carreres il·legals de cotxes i motos. Molts veïns de la zona es troben en una situació desesperant. Fa anys que demanen mesures de protecció i vigilància per a la zona, però la resposta que troben, queixa darrera queixa, és gairebé nul·la, tal com asseguren els afectats.


El Consell treballa ara amb la redacció de la nova Llei de la Serra on, anuncià questa setmana, es posaran límits als ral·lis organitzats a les carreteres de la Serra. Amb aquesta nova llei es vol preservar l’entorn i reduir les emissions contaminants que es generen a través de les curses oficials. Malgrat això, els afectats de la zona defensen que aquesta llei no posarà fi als greus problemes que pateixen diàriament amb les curses il·legals.

Les denúncies duites a terme pels veïns davant les institucions competents han estat provocades per diversos motius. Fent referència a les competicions oficials, un dels motius que més queixes ha generat, és el tall de les carreteres, pel qual una gran quantitat de veïns es queden incomunicats durant llargues franges horàries. La inadequada cuida de l’entorn que duu a terme l’alt nombre de públic que acudeix a les proves esportives és un altre dels motius que acaba perjudicant clarament el paratge declarat Patrimoni de la Humanitat. A més, les emissions contaminants que es generen arran de les curses són un altre factor negatiu que emprenya i desespera els veïns.

Per altra banda, fent referència a les curses il·legals que es celebren a la Ma-10, els afectats també han presentat una llarga llista de queixes i denúncies. A més del mal que pateix l’entorn i de les emissions contaminants que es generen, els veïns consideren que els protagonistes d’aquestes carreres il·legals suposen un clar perill per a la seguretat dels vianants. Els infractors, a part de circular a altes velocitats, avancen i realitzen canvis de sentit on ho troben oportú. Els afectats asseguren que la celebració d’aquestes curses il·legals ve provocada per la manca de vigilància per part de la Guàrdia Civil, la qual duen demanant constantment durant anys.


Membres de la plataforma Indignats Ma-10 expliquen que «la nova llei del Consell limitarà les curses oficials, però no provocarà cap canvi amb les curses il·legals que es produeixen diàriament, que són les que més molèsties ens provoquen». «Ens sembla molt bé que es prenguin mesures, però sabem que aquestes no afectaran gaire a les il·legalitats duites a terme cada dia a la nostra zona. Ens sentim abandonats per part de les institucions. Fa tres anys i mig que ens reunim amb elles, però desgraciadament la situació no ha millorat. Més aviat tot el contrari, trobam que ha empitjorat. Pensam que, en lloc de pintar la línia contínua a tota la carretera Ma-10 i reduir la velocitat de 70 a 60 quilòmetres per hora, hagués estat més profitós i econòmic instal·lar videovigilància i radars per combatre aquest problema», assenyalen mentre recorden que «sembla que a les autoritats no els convé. Amb les mesures instaurades fins ara, els infractors continuen sentint-se els amos de la nostra carretera». A més, afegeixen que «la nostra illa no és un circuit de carreres. Trobam excessiu que s’organitzin 26 proves automobilístiques a l’any a la nostra illa, 13 de les quals es fan a la carretera de la Serra Ma-10».


Per altra banda, Alberto Frau, president de l’Escuderia Serra de Tramuntana, opina que «durant els darrers anys s’està abusant de la carretera Ma-10. El fet que sigui una de les millors carreteres d’Espanya provoca que les escuderies l’espremin, igual que ho fan els infractors que l’usen diàriament. Si la nova llei del Consell serveix per protegir la Pujada al Puig Major i regular el nombre de proves a un mateix lloc, benvinguda sigui. Però opino també sobre la llei que la paraula i el fet en què es basa no hauria de ser limitar, sinó consensuar». A més, afegeix que «comprenc les queixes i denúncies dels veïns. Per al pròxim any, des de l’organització estam estudiant la possibilitat de fer totes les pujades el dissabte, evitant així part de les acampades i gent que ve a la Pujada per la festa més que per les mateixes carreres».


Finalment, l’actual campió de Balears Miquel Àngel Campins explica sobre les queixes pels talls de les carreteres que «entenc totalment les queixes dels afectats pels talls de les carreteres que ocasionen les curses. Em sembla bé que es vulguin regular les carreres per fer front a aquest problema, però penso que s’ha de fer per a totes les institucions esportives de la mateixa manera. Em refereixo amb això a què la carretera no es talla tan sols per proves automobilístiques. També hi ha diverses curses ciclistes durant l’any que deixen els veïns incomunicats. Per tant, opino que si es volen limitar les curses per millorar, entre altres coses, el tema del tall de carreteres, s’hauria de fer amb un percentatge igual per a les curses tant automobilístiques com ciclistes», explica.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.