Setmanari d'informació local - 138 anys

«El balanç de la temporada és bo»

Óscar Mayol fa balanç de com ha anat aquesta temporada estiuenca.

Óscar Mayol Mundó (Barcelona, 1964), assumí la presidència del Ferrocarril de Sóller el setembre del 2007 i també és un dels propietaris de Barcos Azules. Fa balanç de la temporada després d’uns anys marcats per la pandèmia.

- A part de ser president del Ferrocarril de Sóller, quines altres responsabilitats teniu?
- Tenim la nostra empresa de les barques, Barcos Azules. És la nostra empresa familiar de tota la vida.

- Per parlar un poc de la temporada, després de dos anys de pandèmia, s’han recuperat les dades del 2019, any previ a la Covid?
- Sí i no. M’explico: Tornem a estar als nivells de l’any 2019 és vera. Però ha canviat una mica el tipus de clientela. La clientela que venia amb el Tour operador que fa l’excursió-volta a l’Illa ha baixat un 15%. La resta de turistes s’ha mantingut. És a dir que al final el balanç de la temporada ha estat bo, no ha anat malament.

- Quants passatgers han passat durant la temporada pel Ferrocarril de Sóller?
- Durant el 2022 hem venut un total d’1.049.656 bitllets.

- Quines quantitats de facturació heu tingut durant el 2022?
- Enguany hem tengut una facturació de 14.239.858,98 euros.

- Quines millores es faran de cara a la pròxima temporada amb les obres que es duen a terme aquest temps en què el tren i tramvia estan aturats?
- Estam fent el manteniment anual de cada any de tots els automotors i vehicles que tenim com els trens i tramvies. També repassem la catenària, la línia aèria. I a la via estam actuant una mica al Túnel Major, tant a la banda de Sóller com a Palma. Hi ha dos trams que estam fent nous. I a part un parell de cosetes més, però com a reparacions importants només hi ha aquestes que t’he comentat.

- La plantilla de treballadors ha augmentat? Ha disminuït? O continua sent la mateixa?
- Més o manco estam allà mateix. Tenim un centenar de treballadors durant la temporada d’hivern. Per a la temporada d’estiu augmenta una mica, arribant fins als 115 treballadors més o manco.

- Us heu vist afectats per la crisi energètica?
- Sí. La crisi energètica ha afectat a tothom. Ha afectat en els costos dels materials i en el que costa trobar peces de recanvis, que s’ha tornat molt més complicat. És una crisi que al final també ha afectat directament a la butxaca dels clients i això al final ens repercuteix a nosaltres òbviament. O sigui, directa o indirectament, una crisi sempre afecta.

- La setmana passada es va conéixer la notícia que el Tren ha invertit en el Gas. Vosaltres com a empresa centenària de Sóller, amb quina finalitat ho heu fet?
- Creiem que és una empresa de Sóller que està bé. Pensam que és una bona inversió. I a part d’això també pensa que és una empresa centenària de Sóller i creim que no s’ha de perdre el fet que depengui del capital solleric. Sempre que puguem mantenir el capital dins Sóller i amb empreses solleriques doncs molt millor. Tant el Tren com el Gas són dues empreses importants, centenàries de Sóller, que sempre han viscut els seus moments bons i els seus moments difícils, i penso que hem d’intentar ajudar-nos entre nosaltres. De totes maneres, el Gas és una empresa que està molt bé. El que passa és que ha tingut una mica de problema perquè l’energia elèctrica ha tingut unes pujades que han estat males d’assumir per part dels consumidors. Però al final, fent un balanç a la llarga, creim que sempre serà positiu.

- Com veieu el futur del turisme a Sóller? Enguany han vingut molts turistes, però hi ha hagut entitats que han manifestat que no s’ha vist totalment reflectit en el benefici econòmic de la Vall. Què n’opineu?
- Crec que tant a Sóller com a Mallorca som uns afortunats amb el tema del turisme. Per sort, Mallorca és una illa que està molt ben comunicada amb tota Europa. Aquest és un factor molt important perquè la gent pot arribar a l’Illa fàcilment. Jo preveig que si la crisi i la guerra no agafen un caire dolent, crec que la temporada que ve tornarà a ser molt bona. El que sí que és cert és que turísticament hem de fer molta feina i hem d’intentar no tenir aquesta ‘turismo-fobia’. Hem de començar a fer gestió, no a prohibir. Prohibir no és bo, hem de fer gestió. I és cert que no poden venir aquí 300.000 persones diàries, s’ha de mirar de dur un control que ens vagi bé a tots. Però crec que s’ha de fer més gestió i menys prohibició amb el turisme.

- De cara al futur, teniu canvis o millores pensades per al Ferrocarril de Sóller?
- No tenim grans canvis pensats, intentarem mantenir la mateixa línia que fins ara, ja que ens ha anat bé. Volem mantenir la via en bon estat, això repercuteix en què si la via està en molt bon estat el material mòbil no pateix. I al final és tot un cicle. És cert que estam pendents de fer unes naus a Son Angelats per poder tenir material guardat, perquè tenim moltíssim de material que necessitam tenir ben guardat. Aquesta seria l’única inversió una mica important que faríem de cara al futur.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.