Setmanari d'informació local - 138 anys

Opinions contraposades entre els taxistes de Sóller pel fenòmen dels VTC

Els conductors fan balanç d’un model de transport que alguns veuen com a «no perillós» i d’altres com a «un bon problema»

La irrupció dels Vehicles de Transport amb Passatger (VTC) a Sóller podria canviar, des de la seva arribada l’any passat, el paradigma del sector del transport turístic al municipi tal i com el coneixem, sobre tot, el que fa referència al món del taxi.


Actualment, al municipi operen un total de set vehicles d’aquesta mena, dos més que a l’any 2022. Aquest nou model de servei compta amb algunes diferències en relació al sector tradicional com a que s’ha de concertar amb un termini mínim de 30 minuts d’antelació, no pot captar clients a la via pública i ha d’anar identificat com a tal amb una matrícula de color blau.


Així, com la setmana passada us oferiem el testimoni d’un empresari d’aquest nou sector, per a aquest reportatge em sortit al carrer per saber què opinen els taxistes de la irrupció d’un fenomen fortment criticat per aquest col·lectiu a la resta de l’Estat i que ha provocat grans movilitzacions.


Dusan Mijaljovic és el president de l’Associació del Taxi de Sóller, tot i que aclareix que parla «com a conductor». Mijaljovic afirma que aquest fenòmen «no ens afecta gaire. Cada un fa feina a la seva manera i la gent tria. Ara mateix hi ha feina per a tothom. Així serà aquests dos o tres messos; després no et puc dir el que passarà. Els VTC són una oferta diferent a la nostra: ells posen els preus i els clients trien si volen pagar o no. Nosaltres som un 50% més econòmics».


Però, seran els VTC un problema per als taxistes de cara al futur? El conductor opina que «no et sabria contestar a aquesta pregunta. Si hi ha feina, n’hi haurà per a tots. Sinó n’hi ha, no n’hi haurà per cap de nosaltres. Jo no ho veig tan perillós, la veritat», assegura. «La temporada - afirma el president de l’Associació de Taxis de Sóller- és bastant més fluixa que l’any passat, tot i que m’estim més fer feina d’aquesta manera que com ho feiem el 2022. Fa un any hi havia molt de trui i no arribàvem enlloc. Taxis, autobussos, restaurants… Tots quedàrem malament. Era un ‘overbooking’ amb el que tots donàrem mala imatge. Els clients es queixàren per tot», assegura.


A la pregunta si els VTC amenaçen el sector del taxi, Mijaljovic creu que «de moment no hi ha tant perill, ens han llevat un poc de feina com en tenim no hi ha problema. Hem posat quatre taxis nous en comparació a l’any passat i això es nota moltíssim. La gent està contenta. Els clients diuen: ‘enguany no tardau tant’».

Crítica
José López esperava els clients a l’aturada de taxis de Sóller, davant l’estació del Tren. López es mostra més crític amb aquest nou fenomen. «Els que havien fins ara estaven bé, però el que no està bé és el que volen posar ara però per la gent jove serà un bon problema. A jo em queda poc temps, però. Els VTC fan una feina molt diferent a nosaltres: no tenen tarifes, cobren el que volen ja que, per a ells, ‘la seva boca és mesura’… S’hi han de posar, com xerren, milers més a tota Espanya pot ser que això sigui la mort del taxi. De moment no ens ha fet mal, nosaltres tenim ‘feineta’; el que passa és que no esteim d’acord que, per una banda, nosaltres tenim moltes obligacions i ells no en tenen cap. La temporada no es tan bona com l’any passat».


En definitiva, la irrupció dels VTC provoca opinions enforntades en un sector que es manté a l’espectativa per comprovar si aquest nou model és realment diferenciat i s’adreça a un altre tius de client que no confornta amb l’actual o cerca el mateix perfil de passatger amb el qual li treuria una quota (important o no) del mercat del que gaudeixen actualment. El temps donarà la raó a uns o d’altres.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.