Els túnels de Sóller i de sa Mola, al Port, han hagut de baixar la barrera 42 vegades des del mes de gener. Del total d’aquesta xifra, en 7 ocasions els operaris que controlen els accessos i sortides de Sóller i el Port han tancat els túnels per mor de les retencions de vehicles al seu interior en un període comprès entre el juny i el setembre. Per tant, en tres mesos la barrera del túnel de Sóller s’ha baixat en 3 ocasions com a mesura de seguretat davant el col·lapse de cotxes, mentre que el túnel de sa Mola ho ha fet 4 vegades per la mateixa causa.
Tot i representar un 16,6% del total de vegades que s’ha intervingut al túnel, el fet és que la mesura s’ha concentrat en tres mesos, mentre que la resta d’incidències des del mes de gener al mes de setembre estan relacionades majoritàriament amb l’entrada de ciclistes dins el túnel de Sóller i per avaria o accident dels vehicles a l’interior. En tot cas, dia 11 de juny és la primera vegada que tancà el túnel per un col·lapse de vehicles. Concretament, el túnel de sa Molta va tancar a les 15.30 hores i no va reobrir de manera regular fins tres hores més tard. Els pròxims tancaments per retencions es donaren dia 5 i dia 15 d’agost i, el darrer cop que va baixar la barrera per retencions a la carretera va ser dia 13 de setembre.
Pel que fa a les dades del túnel de Sóller, baixà la barrera en 37 ocasions essent dia 23 de juny la primera vegada que ho feia per la formació de cues. Les altres dues incidències per la mateixa causa es registraren els dies 12 i 18 de setembre a causa del col·lapse i la saturació de la carretera, tant des de la boca de Sóller com des de la boca d’entrada des de Bunyola.
Mesures
Per intentar pal·liar aquests problemes que afecten Sóller i la resta de Mallorca, el Consell encomanà un estudi de capacitat de càrrega de la Xarxa Viària que es presentà dimecres. La Serra de Tramuntana i sobretot Sóller, Deià i Escorca són de les localitats protagonistes de l’anàlisi que conclou la necessitat de regular l’entrada de vehicles a l’lla, però també inclou mesures específiques per Sóller i Deià atès que es tracta d’una de les vies més congestionades especialment en temporada alta. També esmenta un tractament especial per l’accés a sa Calobra; a sa Cala i sa Foradada, tres ubicacions que per la seva idiosincràsia cal restringir l’accés.
Per això, en el document s’han redactat una sèrie de propostes d’actuació en aquests punts de la xarxa viària que es consideren com a prioritaris a tractar dins aquesta legislatura. Per una banda, dins les prioritats d’actuació es parla de les propostes d’actuació compreses entre la boca nord del túnel de Sóller i fins al Port, per al qual planteja una de les actuacions que ja està en marxa: crear uns aparcaments dissuasius amb l’objectiu d’allunyar els cotxes de la zona de congestió. D’aquesta manera, es posaria en funcionament el servei d’un bus llançadora per permetre una connexió més eficient entre Sóller i el Port, fent aturades als diferents aparcaments dissuasius. Cal recordar que aquesta proposta ja la plantejà l’Ajuntament de Sóller mitjançant la regidoria de Mobilitat, tot i que de moment no ha tengut més recorregut.
Per dur un control dels accessos a Sóller, i tal com ja ha anunciat en altres ocasions el Consell, l’estudi proposa també instal·lar panells informatius que indicaran la disponibilitat dels aparcaments en temps real.
Pel que fa a l’accés a sa Calobra, en aquest cas, l’estudi apunta a restringir el trànsit en determinades hores i períodes als visitants, tot i que es permetria el lliure accés a residents, hostes d’allotjaments turístics i vehicles autoritats. També, mitjanant la creació d’un bus llançadora, es traslladarien els visitants tant a sa Calobra com a Tuent, ja que es tracta d’una carretera amb unes condicions complicades per les corbes i l’amplada de la via. La mateixa proposta serveix per a l’accés a sa Cala de Deià, a la qual l’Ajuntament ja instal·là una barrera per regular l’accés a l’aparcament.
En tot cas, l’estudi de capacitat de càrrega de la Xarxa Viària, reconeix en general la problemàtica existent en el trànsit rodat que circula en general per la Ma-10, sobretot en temporada alta i en els trams que connecten Estellencs, Banyalbufar i Deià.
Trajecte compartit
Una de les recomanacions de l’estudi per reduir la quantitat de vehicles que circulen per la carretera és impulsar entre la població el sistema basat a compartir cotxe.
El que l’anàlisi anomena Carpooling, situa Sóller i Deià i altres pobles de la Serra com a municipis que podrien optar a compartir vehicle sigui per anar fins a Palma sigui per arribar a la Universitat mitjançant la creació d’una aplicació capaç d’avisar a conductors i passatgers interessats per fer uns trajectes similars amb el repartiment dels costs del viatge.
El 2023 entraren a Mallorca 379.628 vehicles, el que suposa un 108% més que els turismes que entraren a l’illa el 2017. Així mateix, l’estudi apunta que un total de 33.931 vehicles que passaren pels ports de Mallorca l’any passat es quedaren dins la nostra illa i és de suposar que seguiren circulant. Entre 2020 i 2023 un total de 109.443 cotxes arribaren pels ports i han quedat a Mallorca.