Setmanari d'informació local - 138 anys

El programa RobotIB arribarà a tots els IES de les Balears al curs 2019-2020

29631

La Conselleria d’Educació i Universitat ha obert el termini perquè els centres educatius públics de primària i secundària participin al programa de formació i transferència RobotIB al curs 2019/2020. Una iniciativa que es convoca per tercer any consecutiu i que pretén potenciar la introducció de la robòtica entre l’alumnat de les Illes Balears, tant a l’àrea de Tecnologia com en treball per projectes. La proposta preveu una dotació del material de robòtica inicial necessari, la formació inicial del professorat, el disseny d’un projecte de transferència i d’aplicació durant el curs i el seguiment del impacte formatiu en l’alumnat.

Cal tenir en compte que el programa RobotIB es va posar en marxa al curs 2017/2018 adreçat a alumnat de secundària i que al curs 2018/2019 s’amplià als centres de primària.

En les dues anteriors edicions (en les que s’han invertit més de 190.000 euros) hi han participat 60 dels 70 IES que hi ha a les Illes Balears i s’hi han implicat 219 dels 280 professors de Tecnologia. Ara mateix el programa RobotIB ja ha arribat al 85 % dels instituts de secundària i amb la convocatòria de 2019-2020 es podrà arribar al 100 %.

Pel que fa al nombre de centres d’educació infantil i primària, a l’edició 2018/2019 hi han participat 30 CEIPs amb la implicació de 133 mestres de segon cicle de primària. Una de les novetats d’aquesta nova convocatòria és que s’amplia el nombre de centres d’infantil i primària a 45, pel que a final del curs 2019-2020 RobotIB haurà arribat a 75 dels 233 CEIPS de les Illes Balears.

Dotació dels centres
Els centres que participaran al Programa de Formació i Transferència RobotIB al curs 2019/20 rebran una dotació de robòtica pel centre i cursos de formació pel professorat.
A primària la dotació inclou conjunts de muntatges amb sistema de blocs tipus LEGO que permet que els alumnes experimentin amb sistemes mecànics senzills, a aquests sistemes se’ls acobla un equip senzill de control programables per blocs que permet incorporar motors, llums, botons i altres elements que poden ser programats segons el projecte que realitzi cada alumne. A més la dotació incorpora robots amb diversos sensors i motors que permet la seva programació per part de l'alumne.

En el cas de secundària la dotació proporcionada permet treballar de forma diferenciada a les dues etapes de secundària. Es proporcionen equips adaptats als nivell de maduració de l’alumnat a cada etapa. En el cas de la segona etapa es proporcionen kits per automatitzar projectes, i un conjunt de robots educatius basats amb sistemes compatibles amb Arduino, sistema usat fins a nivells universitaris, i que permet treballar amb múltiples entorns de programació.

Formació del professorat
En els centres de primària els destinataris són els professors de les àrees de ciències de segon cicle, on es treballen de forma pràctica els continguts de matemàtiques, física, i programació on la robòtica és l'eina transversal que permet la seva aplicació.
En el cas de secundària, com a novetat d’aquesta edició, s’amplia la formació del professorat d'àrees diferents a Tecnologia en el cas de centres que ja hagin participat en edicions anteriors.

Eina pedagògica
Els objectius de RobotIB són potenciar la robòtica com a eina pedagògica entre l’alumnat i la formació del professorat implicat en el programa per fer servir el material inicial necessari per introduir aquests continguts.

A més de la dotació de material i la formació del professorat, la Conselleria també es compromet a fer difusió de les bones pràctiques i avaluar-ne el resultat.

Per la seva banda, els centres participants en el programa es comprometen a dissenyar i implementar un projecte d’introducció a la robòtica a un grup de primària/ESO del centre, comptar amb la participació en el programa de, com a mínim, el 50% del professorat que imparteix matèries de l’àrea de Tecnologia amb el vistiplau de l’equip directiu i presentar una memòria final del projecte.

Els centres se seleccionaran entre les sol·licituds rebudes, prioritzant aquells que comptin amb el percentatge més elevat de docents de l’àrea de Tecnologia implicats en el projecte en el cas de centres de secundària i el major nombre de mestres participants, entre un mínim de tres i un màxim de cinc, en els centres de primària. Com en anteriors convocatòries, tindran prioritat aquells centres que havent-ho sol·licitat en anys anteriors no hi haguessin estat seleccionats.

La convocatòria restarà oberta fins al proper 31 de maig.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.