Setmanari d'informació local - 138 anys

Els residents diuen basta

Un grup de veïnats ha posat en marxa una recollida de signatures mitjançant la plataforma change.org per a què l’Ajuntament posi solucions a aquesta situació que qualifiquen «d’insostenible»

Col·lapse diari a la carretera d’entrada a Sóller i el Port. | Jaume Quirós

Des de fa uns anys els sollerics que viuen al centre i a les zones habilitades amb ORA (ordenança reguladora d’aparcament) pateixen un autèntic calvari per trobar aparcament, però també dels embossos continus a la carretera. Durant els darrers anys la situació ha empitjorat amb l’increment del parc de vehicles; l’arribada de turistes amb cotxes de lloguer i la manca d’espais per estacionar ha fet esclatar un moviment a xarxes socials que ha acabat amb la creació d’un grup de veïnats que s’han organitzat per instar a l’Ajuntament perquè posi remei al problema.
Mitjançant una recollida de signatures a través de la plataforma change.org, els residents del carrer de sa Mar, afectats per les obres de Gran Via demanen suport per trobar solucions a una situació que qualifiquen «d’insostenible» en tant que «els residents pagam una quota anual, però això no és garantia d’èxit, perquè el nombre de vehicles és superior al nombre d’aparcaments». La iniciativa arrancà fa uns mesos quan a Sió Bauzá li posaren una multa per no haver posat el tiquet d’ORA fora de la zona que li pertoca, tot i que «tenc la targeta anual».

A partir d’això, es va posar en contacte amb unes veïnades que estan amb la mateixa situació i d’aquí sorgí la proposta de posar-ho a xarxes socials i també fer una reunió amb altres veïnats que passen per un cas semblant. Reconeix que la primera trobada no va tenir l’èxit esperat, però ho intentaren de nou ahir vespre al carrer Gran Via, a l’altura de Can Dulce «perquè és una situació que ens desborda i s’ha de posar remei». Associat al fet de manca d’aparcament, hi ha altres reaccions de residents que es mostren indignats amb el que pateixen dia a dia, amb comentaris com «no estic en contra del turisme, però s’ha de limitar l’entrada de vehicles» o «hem perdut qualitat de vida».
En aquest sentit, el jove Lluc Forteza també utilitzà el canal de Sóller Participació Ciutadana per escriure com se sent ell i part dels joves que viuen al poble. L’escrit també va ser una reacció a diferents situacions que ha patit, una d’elles també fou rebre una multa per estacionar malament la seva moto fora del pàrquing habilitat per aquests vehicles. Forteza lamenta que «qui duen les regnes del poble hagin invertit en turisme, però res per als residents i això augmenta la crispació».
En la seva publicació Forteza toca temes com el Defensora; l’habitatge o les festes del Firó, però «està tot relacionat, perquè si el dia a dia ja és complicat aparcar, quan ve gent de fora per exemple a sopar, com ho fan?». Per això considera que qui governa no ha d’esperar a les eleccions, sinó «que s’ha d’escoltar els problemes del poble i dels joves i resoldre el tema de l’estacionament, perquè fins i tot ja són insuficients els que s’han destinat per a motos».

Carretera Desviament
El problema de l’aparcament i la saturació de vehicles va més enllà del centre de Sóller. Altres veïnats fa anys que reivindiquen que s’elimini l’estacionament ‘il·legal’ de la carretera de Desviament davant la perillositat que suposa als residents de la zona travessar aquesta via per arribar a les escoles o al centre del municipi. Si bé, els conductors deixen allà el vehicle davant la manca d’espais habilitats expressament per aparcar, Elena Suau ha protestat en diverses ocasions al Consell i a l’Ajuntament, «però el tema ha quedat enlaire». Suau va iniciar també una campanya de signatures destinada a aconseguir un pas segur per als que «vivim a l’altra banda de la carretera, però em van dir que tècnicament era inviable i que en tot cas es tractava d’una decisió política». Per tant, als veïnats d’aquesta zona no els queda més remei que caminar per damunt la carretera, una situació que «és molt perillosa, perquè des del carrer Cetre a l’altura del Convent no hi ha cap tram on puguis travessar de manera segura», comenta Suau. Per això, també utilitza les xarxes per visibilitzar situacions a les quals han de fer front diàriament.

Una altra persona activa a xarxes socials i que reivindica regular el trànsit i la saturació que pateix Sóller és Joan Arbona. Segons Arbona, Sóller s’hauria d’estructurar d’una altra manera «reordenar el trànsit per on s’ha d’entrar al centre i fer més aparcaments repartits al llarg de la carretera, sobretot per la gent que va a peu i ha d’agafar el bus», explica. Reconeix que no és una decisió fàcil ni popular «però algú ha de prendre la iniciativa».

Més aparcaments
Després de setmanes de protesta, el batle, Miquel Nadal explicà que durant aquesta legislatura l’equip de govern ha començat a fer feina en recuperar tres projectes encaminats a construir aparcaments. Es tracta de reprendre les propostes d’ampliar els espais d’estacionament a Cetre; iniciar la redacció del projecte a l’Infante Lois i dels cingles, ambdós al Port. El batle reconegué «que hem de menester aparcaments, i per això hi feim feina tant amb el Consell com des de l’Ajuntament per aconseguir solars».

En aquest sentit, davant la manca de finançaments propi, Nadal no descarta que l’obra i l’explotació dels projectes sigui mitjançant una concessió a una empresa. Cal recordar que era una de les promeses electorals.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.