La regidoria de Medi Ambient prepara una nova ordenança per regular la distribució de publicitat en espais públics. Es tracta d’una iniciativa que pretén eliminar la generació de residus als carrers i places i reduir l’impacte ambiental al municipi. Per controlar i regular el que s’anomena com a publicitat dinàmica, l’Ajuntament impulsarà un registre municipal d’empreses per tenir coneixement de la distribució de fulletons a vehicles i domicilis.
Tot i que el text està encara en procés d’elaboració i redacció, la regidora de Medi Ambient, Antònia Frau explicà que la mesura té una finalitat: «evitar l’excés de papers repartits en vehicles o a les cases i que, en darrer terme, acaben en terra». Aquest document forma part del paquet de mesures que impulsa la regidora per reduir la generació de residus a Sóller.
Així, els negocis que distribueixen fulletons, publicitat o altres tipus de propaganda manual s’hauran de registrar a les dependències municipals si volen fer arribar als potencials usuaris o consumidors l’oferta dels seus serveis o productes. En qualsevol cas, i tal com s’està redactant a altres pobles de Mallorca, «evitam així les molèsties que ocasionen al ciutadà, però també als conductors de vehicles, que quan acudeixen a l’aparcament troben un paper o adhesiu d’una empresa», comentà la regidora. A més, «està comprovat que molta d’aquesta propaganda acaba al clavegueram i pot arribar a la mar», afirmà Frau.
El fet és que les campanyes amb fulletons de mides petites o d’establiments comercials s’han intensificat i formen part ja de campanyes publicitàries habituals, ja no només als aparcaments, sinó també a diferents barriades que s’omplen de papers llençats en terra «pels ciutadans i conductors que no els interessa la informació», comentà. Això contribueix a la generació de brutor als espais públics.
Val a dir que pel que fa a habitatges de particulars, i sobretot de blocs de pisos, ja hi ha molta cartelleria que a les bústies indica el desinterès per rebre aquest tipus de publicitat als seus domicilis, tot i que de vegades, per manca d’una normativa local, les persones encarregades de repartir continuen deixant material promocional d’ofertes com a reclam pels possibles clients.