Setmanari d'informació local - 139 anys

L’extrema pressió circulatòria satura el trànsit de Sóller

L’acumulació de llargues caravanes col·lapsa els accessos de la Vall, provocant diferents retencions arreu del municipi solleric

La quantitat de vehicles que circulen a Sóller s’ha disparat de manera substancial amb l’inici de la temporada turística. I, amb l’augment de la pressió circulatòria, els accessos a la Vall s’han saturat en múltiples ocasions durant aquest període. Ara bé, al llarg de la darrera setmana el context de retencions s’ha accentuat significativament al municipi. Sobretot, després que el divendres 4 d'agost les caravanes de cotxes col·lapsessin el trànsit durant gairebé 3 hores en algunes zones determinades de la Vall. Un conflicte que, en el seu extrem, va arribar a paralitzar fins a 13 quilòmetres de carretera i va forçar el tancament temporal del túnel de Sóller.
«El meu primer pensament va ser que hi havia hagut un accident. Però a mesura que va passar el temps vaig veure que no, que era a causa de l’excés de cotxes», narra la conductora Margalida Puig. «Quan vàrem aconseguir arribar al túnel, el varen tancar i ens varen enviar pel Coll de Sóller. Això sí, passat aquest tram ens tornàrem a trobar un altre embós. Per això, des de la rotonda de Bunyola fins al Port, vàrem tardar més d’1 hora», relata l’usuari Pep Fernández. «Mai havia vist res igual, i pareix que cada any aquesta situació anirà a pitjor», culmina el solleric Sergi Dols.


Aquesta llarga caravana també va tenir conseqüències sobre el trànsit del centre de Sóller. Un sector en què, tal com explica la resident Maria Bel Rosselló, «cada dia hi ha un caos de clàxons, embossos i insults, especialment quan passa el tramvia». Segons exposa el cap de Policia Local, Juanjo Vivas, els punts especialment crítics del municipi són 2. El primer és el semàfor de la Plaça d’Antoni Maura, «tot i que, amb el senyal d’Isabel II que només deixa passar els residents, ara els embossos són molt més puntuals», apunta Vivas. I el segon és el carrer de Cetre, «que sobretot es col·lapsa amb l’arribada dels busos», diu el cap de Policia Local.
Així, la sensació creixent entre els veïnats és que el nombre de vehicles que circulen a Sóller està per sobre de les possibilitats del territori. I aquest és, precisament, un dels factors de fricció que compromet la convivència entre els habitants de la Vall i l’activitat turística del municipi. Sobre aquest mateix llindar se situa el testimoni d’Albert Dols, soci de l’empresa de transport de passatgers SóllerAeropuerto SL. Una companyia que es dedica principalment al desplaçament de turistes entre la seva estança vacacional i l’Aeroport de Palma. «Per culpa dels problemes de trànsit, no hem pogut complir amb totes les nostres reserves», assenyala Dols. I afegeix, «en aquestes situacions hi ha molts nervis. Per part nostra, perquè no hi ha temps per reorganitzar la feina. I per part dels clients, perquè tenen por a perdre el seu avió».


En aquest sentit, l’empresari de SóllerAeropuerto SL apunta que l’única solució possible és «advertir els viatgers que avisin amb més antelació, encara que els turistes no entenguin per què hem de sortir 3 hores abans del seu vol». Una circumstància que el preocupa particularment en cas d’imprevist. «Si hi hagués una emergència, no sé què podria passar. Ni m’ho vull imaginar», conclou Albert Dols.
Tots els entrevistats afirmen que és urgent solucionar els problemes circulatoris de la Vall. Però les mesures que es plantegen per revertir aquesta situació presenten enfocaments diferents. Per una banda, Sergi Dols contempla «una línia de busos llançadora que només arribi fins a l’entrada del poble, de manera que entrin menys cotxes dins Sóller i hi hagin més places de pàrquing disponibles». Així com Maria Bel Rosselló proposa «habilitar aparcaments dissuasius als afores del poble perquè el centre no s’embossi». Una idea que també planteja el policia Juanjo Vivas, qui matisa que «els turistes allotjats en hotels interiors fan ús de les places de pàrquing dels residents, i això agreuja la sobrecàrrega de vehicles».
Per un altre costat, Albert Dols aposta per «filtrar l’entrada de vehicles». Una acció que, en les seves paraules, «limitaria l’accés als cotxes quan el poble ja estigués ple, com passa a la Cala de Deià». En aquesta mateixa direcció, Juanjo Vivas també contempla un major «control dels turistes, sobretot en els dies ennigulats, en què els viatgers aprofiten per venir de visita».


Segons explica el regidor de Desenvolupament d’Espai Urbà, Pep Porcel, la intenció de l’Ajuntament és que «només els residents puguin circular pel centre urbà de Sóller». Unes restriccions que, tal com manifesta el regidor de Seny i Sentit, «aniran acompanyades d’una càmera de vigilància, que llegirà les matrícules i denunciarà les que no estiguin introduïdes al sistema». I, pel que fa a la regulació de la Carretera de Sóller (la Ma-11), Porcel exposa que «com que és una via interurbana, nosaltres només podem proposar idees, però és el Consell Insular el que ha d’adoptar les mesures pertinents». I afegeix, «això sí, nosaltres estam disposats a col·laborar en el que faci falta».

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.